Arkivfoto: Bergen havn

Sideveis containerutvikling for Bergen havn

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vi viser til artikkelen “Er det virkelig behov for ny godshavn for Bergensregionen?” den 25. mars 2014.

Tall fra Statistisk sentralbyrå for container handling var da tilgjengelig frem til og med 3. kvartal 2013 og viste en fallende tendens i volumene for Bergen havn – stikk i strid med diverse uttalelser og prognoser et par år i forveien.

Nå har SSB kommet med data for 4. kvartal 2013. Sammenlignet med samme periode året før ser man da at godsmengde i tonn har steget med 1,1 prosent, mens antallet containers med last falt med 9,2 prosent. Dette kan tyde på bedre utnyttelse av boxene hvis man baserer seg på vekt alene, men containeren kan jo like gjerne ha volumlast. Antallet tomme containers steg med 20 prosent slik at totalen for antallet containers håndtert var omtrent den samme for begge periodene. Man skulle tro at for havnen og dens fremtidige utvikling blir antallet containers som skal håndteres, viktigere enn vekten av lasten.

Som nevnt i 25. mars artikkelen, baserte kommunedelplan Bergen indre havn og fylkets analyse seg på estimert en årlig vekst i godstrafikken på ca. 10% i forbindelse med forslaget om ny godshavn.

På tide med en revisjon?

-

SSB rapporten forteller forøvrig at totalt for norske havner steg godsmengden målt i tonn med 10 prosent i 4. kvartal 2013 fra samme periode i 2012.

Men bekymringsfullt er det at antaller teu med last falt med 5,2% og containers uten last med 0,4%.

Antallet enheter skipet med Ro/ro metoden falt med hele 37% i 4. kvartal 2013 i forhold til samme periode året før.