B/F «Hjørungavåg» er fortsatt i aktiv tjeneste. I 1983 fikk ferja navnet MF «Bolsøy». I dag eies og drives den av Fjord1. Foto: Geir Terje Holm/Fjord1
B/F «Hjørungavåg» er fortsatt i aktiv tjeneste. I 1983 fikk ferja navnet MF «Bolsøy». I dag eies og drives den av Fjord1. Foto: Geir Terje Holm/Fjord1

MRF har overtatt sitt nye flaggskip - B/F «Hjørungavåg»

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knytte til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr 1/1971: Det nye flaggskipet til Møre og Romsdal Fylkesbåtar B/F «Hjørungavåg» ble i juli overlevert fra Hatlø Verksted A/S, Ulsteinvik.

Publisert

Fartøyet er opprinnelig bygget for å skulle trafikkere strekningen Ålesund - Hareid, men da begge disse stedene ennå ikke har ferjekaier av slike dimensjoner som en ferje av «Hjørungavåg»s størrelse krever, er den midlertidig satt inn i trafikk mellom Molde - Vestnes og Vikebukt.

 Det store bildekket på «Hjørungavåg» gir rikelig plass til 55 biler, og de store lemmene for og akter skal kunne benyttes av disse. Ferja er sertifisert for 385 passasjerer, og disse kommer om bord og går i land gjennom sideportene på repotdekk, og er ment ikke i det hele tatt å komme ned på bildekket. Fra sideportene er det direkte forbindelse til tre rommelige salonger, en under bildekket og to på båtdekket. Den ene av disse er forbeholdt ikke-røkere. Sjåførene på de faste rutegående forbindelser har fått sin egen messe ved siden av nedre salong.

Sykelugaren som ligger på bildekket, er rommelig og atkomsten til denne er laget slik at det skal være lett å ta inn også passasjerer som sitter i rullestol. I umiddelbar tilknytning til øvre salong er det en mødresalong.

På bildekket vil bilene være fullstendig beskyttet mot sjøsprøyt, langt bedre enn på noen av de andre ferjene MRF har.

Fra broa har man meget god kontroll og kontakt med alle stasjoner på ferja. På den 2,3 m lange kontrollpulten med et utall av knapper og hendler er hele båtens “hjerne” konsentrert. Nær sagt det eneste som ikke kan dirigeres fra dette kontrollbordet er sideportene som passasjerene skal inn og ut gjennom. Av sikkerhetsmessige grunner er maskineriet for disse plassert kloss ved portene. Bak broa ligger dagrommet for mannskapet, lyst og trivelig med radio og TV, kontoret og kapeinens lugar.

Mannskapet som består av 9 mann pluss restaurantpersonalet, har sine lugarer foran nedre salong, men med separat nedgang. Lugarene er 1-2-mannslugarer, og mannskapsavdelingen inneholder alle de bekvemmeligheter man med rimelighet kan forlange.

Fakta og historikk

Fartøyets dimensjoner er:
Lengde o.a.: 63 m
Lengde p.p:60 m
Dybde i riss: 4,5 m
Dypg.: 3 m

1971: B/F «Hjørungavåg» overlevert og døpt. Gudmor: Fru stortingsrepr. Kjeldseth Moe
1971: Ferja sett inn i rute 33: "Molde - Vestnes - Vikebukt".
1973: Overtok i rute 07: "Hareid - Ålesund".
1983: Skifta rute og fekk namnet "Bolsøy". Den vart gåande i ruta "Geiranger - Hellesylt" om sommarane.
1991: Ved avgang frå Hareid slo autopiloten seg ut og ferja snudde 180 grader og gjekk opp i fjøra ved Libra Plast. Ingen skade verken på folk eller skip.
1996: Stor overhaling ved Rubbestadneset. Oppgradering av salonger og lugarer.
2004: Den seglar framleis "Hellesylt - Geiranger" om sommarene og ellers som avløserferje rundt om i fylket.
2017: Fortsatt aktiv - IMO 7120031. Eigar er Fjord1, Florø, Norge. Flagg: Molde, Norge
(Kilder: Skipsrevyn og ulstein.com/historic-references)

B/F «Hjørungavåg» er bygget etter Skipskontrollens krav og til Det Norske Veritas’ klasse +1A1 - K - Sheltered - Carferry B. I henhold til Sjøfartsdirektoratets formulering er det beregnet for fart på “kortere ruter og innaskjærs fart, over 5 nautiske mil”. Ferjen er for øvrig prosjektert, konstruert og bygget i sin helhet ved verftet i nært samarbeid med rederiets representanter.

Skrog, dekkshus og skorstein

er helsveist med tverrskips bunnstokker, spant samt bjelker i styrhustak, brodekk og resposdekk, mens hoveddekk og båtdekk har langskips bjelker med tverrskips bjelkebærere. Styrehuset er i aluminium. Bildekket er beregnet for 13 tonn akseltrykk på biler som føres. Forut og akter er det arrangert fallemmer. Forut kan det lukkes helt i det en hydraulisk operert løftebaug skjuler fallemmene. På resposdekk på hver side er det arrangert en hydraulisk betjent sideport, hengslet i underkant slik at den danner landgang i senket stilling. Rekkverk slår seg opp automatisk i samme operasjon, hvilket sikrer ombord-og ilandstigning for passasjerene, som skjer her.

Maskineriet

Skipet drives av to Wichmann dieselmotorer, hver på 1155 HK. Hver av dem driver sin propell som igjen er plassert foran hvert sitt spaderor. Kraftproduksjonen til det elektriske anlegget skjer ved to dieseldrevne generatorer på 151 HK/246 kVa ved 1500 o/min. I forkant av babort hovedmotor er det anordnet kraftuttak for drift av hydraulisk pumpe som driver den 250 hestekrefters Ulstein baugpropell.

For øvrig kan det nevnes at radiokommunikasjonsutstyret består av en såkalt biltelefon samt vanlig VHF radiotelefoni. Radar inngår også som en del av navigasjonshjelpemidlene. 

Totalt har «Hjørungavåg» kostet vel 7 millioner kroner. (Skipsrevyn nr 1-1971)