Båten skal videre til Rutlevika for å slepe en fraktbåt når værforholden vil tillate det. Foto/Video: Margarita Savinova.

Ukens Skipsbesøk: T/B «Stadt Kinn»

Skipsrevyen besøkte T/B «Stadt Kinn» som har hatt noen travle dager.  - Det har vært veldig bra med jobb siden vi har kommet oss ut på markedet, sier kaptein om bord Lennart Henden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

T/B «Stadt Kinn» er en slepebåt som ble bygget i 2001. Rett etter påsken i år ble båten overtatt fra Italia.

Den har kapasitet til ti personer om bord, men mannskapet består for tiden av fem, hvorav to er nordmenn, en er fra Sverige, en fra Litauen og en fra Russland.

Hoveddata:

  • Navn: T/B «Stadt Kinn»
  • Rederi: Stadt Sjøtransport
  • Verft: J-G. Hitzler Schiffswerft, Tyskland
  • Lengde: 34,3 meter
  • Bredde: 11 meter
  • IMO: 9225720
  • Motor: 2 stk Wartsila 6L26A at 1000 RPM,  5 060 BHP
  • Diesel genarator: 2 x DEUTZ type BF6M Kw 440V 60 Hz; 1 x DEUTZ type F6L912 Kw 47 at 1500 RPM
  • Propel: 2 x Schottel Stern Azimuth Srp 1515 fp; 1 x baugthruster á 200 KW
  • Vinsj: Hägglund Hydraulic tauvinsj i stål 52mm x 800 m og 52mm x 120 m.
  • Bollard pull: 71 tonn
  • Maks. fart: 13,5 knop

- Før var det hele ti mann på båten, så vi har gått ned i bemanning i forhold til det italienere hadde. Det er jo veldig greit, for da har vi en lugar hver, sier kaptein Lennart Henden og smiler.

Han mener at båten er greit bemannetm, selv om det kan være litt travelt til tider.

- Vi har jo veldige flinke folk som hjelper hverandre når det trengs, legger han til. 

I tillegg til lugarer er det toalett, dusj, bysse, kjølerom, lagringsrom for proviant og kontrollrom om bord. 

Båten har dimensjoner på 34 x 11 meter, og er utstyrt med to motorer fra Wartsila 6L26A, 1000 RPM med kapasitet på 5 060 BHP.

Attraktiv på markedet

Båten har akkurat vært på Vigra for å hente en nordsjølekter på 100 meter lengde og 130 meter bredde, og har vært ned til Mongstad videre til Hanøytangen, Høylandsbygd og til Bergen. 

- Nå venter vi litt på været i Bergen, så skal vi slepe en fraktbåt fra Rutlevika til Florø som skal til dokk der, forteller kapteinen.

Han opplyser videre at «Stadt Kinn» er tilpasset langslepp, og ellers driver med buksering av store båter, cruiseskip, tankbåter, steinbåter mm.

- Vi gjør alt av jobber som dukker opp. Vi har vært veldig attraktive på langslep, sier kapteinen og smiler. 

Båten opererer også mye i utlandet, og har blant annet slept fem seismikk båter fra Frankrike til Norge.