Foto: Østensjø Rederi/Video: Margarita Savinova.

Ukens Skipsbesøk: MS «Edda Frende»

Kaptein om bord MS «Edda Frende» Jan Atle Steinsland forteller til Skipsrevyen om tidligere oppdrag, samt deler med oss hvilke utfordringer mannskapet står ovenfor i disse koronatider.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

MS «Edda Frende» er en supplybåt som akkurat er kommet fra oppdrag i Kristiansund og ligger nå til kai i Bergen, i vente på ny jobb.

På grunn av koronaviruset har Østensjø Rederi som eier fartøyet innført strenge tiltak om at alle som kommer om bord må fylle ut et skjema med spørsmål om utenlandsreiser. Også Skipsrevyen ble bedt om å gjøre dette før vi fikk komme om bord.

Tiltakene påvirker ifølge kaptein Jan Atle Steinsland også mannskapet.

- Vi ser jo i mediene hver dag at det blir mer og mer smitte rundt omkring og mer ting som skjer. Det kan bli problematisk å slippe folk om bord og kanskje gå i land, det får vi bare se. 

Båten er NOR-flagg på, og det er 13 mann om bord.

Hoveddata:

  • Navn: M/S «Edda Frende»
  • Verft: Astilleros Gondan S.A., Spania
  • Byggenummer: 443
  • Byggeår: 2009
  • Design: ST 216 PSV, Skipsteknisk.
  • Lengde: 85, 8 meter
  • Bredde: 19, 2 meter
  • IMO-nummer: 9409730
  • Rederi: Østensjø Rederi
  • Motor: 4 x Caterpillar 3516-CTA á 2180 kW
  • Propell: 2 x Voith Schneider type VSP 36R6 á 2500 kW
  • Bow thruster: 2 x Brunvoll á 1400 kW, 1 x Brunvoll á 800 kW RDT
  • Generator: 4 x Alconza á 2188 kW
  • Dekksareal: 910 m2
  • Tonnasje: 3693 GT
  • Libvåter: 4 x Viking á 25 personer

Utstyr:

MS «Edda Frende» har diesel-elektrisk fremdrift med to Voith Schneider type VSP 36R6 propeller, hver med ytelse på 2500 kW og åtte integrerte «drill cutting/special purpose» tanker. 

Voith Schneider propeller er et fremdriftssystem som innebærer full kontroll med trinnløs og presis operasjon. 

Skipet er utstyrt med fire Caterpillar 3516-CTA motorer med kapasitet på 2180 kW. 

Tankene har kapasitet for 1190 m3 diesel olje og 1080 m3 ferskvann.

Maksimal fart er ca. 16 knop med et forbruk på ca. 24 tonn/dag. 

For å oppnå best mulig manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med to Brunvoll bow thrustere med kapasitet på 1400 kW (low noise tunnel) og én på 800 kW RDT.

Pumpeutrustningen som inkluderer pumper for Drill Cutting System, er fra Ing. Per Gjerdrum. Kompressorene kommer fra Sperre og Atlas Copco og separatorene fra Alfa Laval og RWO. Aeron har levert ventilasjonsanlegg, og kjelutrustning er fra Pyro. Tero Marine har levert et vedlikeholdssystem. Isoleringsarbeidene er utført av verftet.