Vant sine første ruter i Finnmark
– Det er med stor glede vi mottar nyheten om at vi skal drifte Korsvoll-Nyvoll og Klokkarøy-Kjerringholmen.
Det sier Marius Hansen, administrerende direktør i Torghatten Nord.
I en pressemelding fra selskapet går det frem at Torghatten har vunnet anbudskonkurransen om sambandene Korsfjord-Nyvoll og Klokkarøy-Kjerringholmen.
To nye helelektriske ferger skal nå bygges.
– Dette blir de første sambandene våre i Finnmark, og det er jo egentlig på høy tid at vi er til stede helt i nord!
– Som Norges største fergeselskap har vi som mål å være best på både utslippsreduksjon og teknologi. At vi vinner anbud med en tydelig klimavekting tar vi som et tegn på at det grønne skiftet går godt i Torghatten. Det blir bygget to nye elferger til sambandene, og båtene skal bygges i Norge
Torghatten skal drifte sambandene fra januar 2026 til mai 2035.
Ti nye år
Tidligere i uken ble det også kjent at Nordland fylkeskommune har tildelt Torghatten kontrakt for fergedrift over Raftsundet, går det frem i pressemeldingen.
Fergesambandet Finnvik-Digermulen er fastlandsforbindelsen til de rundt tjue fastboende på Storemolla, og for hyttene på øya. Torghatten Nord har driftet sambandet siden januar 2021.
– Vi er glade for at vi får fortsette å drifte ferge for folket på Storemolla, sier Hansen. Det er små forhold her, og gjennom de siste årene har mannskapet vårt blitt veldig godt kjent med beboerne i området. Vi er svært fornøyde med å kunne fortsette på sambandet i ti nye år!
I forbindelse med den nye kontrakten vil fergene på sambandet bruke biodrivstoff. Kontrakten trer i kraft 1. januar 2026, og har en varighet på ti år.