Samtlige leveringsklare thrustere fra Brunvoll gjennomgår en testkjøring. Her er bedriftens største opptrekkbare thruster midt i en slik gjennomgang. Foto: Jørgen Eide/Brunvoll AS

Storordre for Brunvoll

Kontrakten som nå er sikret bekrefter Brunvolls posisjon som verdensledende samarbeidspartner på thrustersystemer til shuttletankere med dynamisk posisjonering.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Storkontrakten som ble signert forrige uke gjør at produksjonskapasiteten til Brunvoll ved fabrikken i Molde fylles godt opp for inneværende år da hovedtyngden av ordren skal produseres og leveres i 2020.

– Denne ordren gjør at vi allerede nå med stor trygghet kan si at vi får godt med volum i vår fabrikk i Molde i 2020. Ordren er også en plattform for å få flere tilsvarende ordrer i tiden fremover. Summen av dette gjør at vi kan fortsette å satse for fullt på å utvikle konsernet videre i en tid hvor det stilles stadig tøffere krav. Vi har gjennom flere år satset på teknologisk utvikling, og har dyktige medarbeidere med evne til å utvikle nye produkter og tjenester som skal møte kravene fra våre trofaste kunder i fremtiden, uttaler Kåre Øyvind Vassdal, konsernsjef hos Brunvoll i en pressemelding.

Konsernsjef ved Brunvoll, Kåre Øyvind Vassdal. Foto: Jørgen Eide/Brunvoll AS

Det er verdens største skipsverft, Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea som har bestilt thrustersystemer til byggingen av tre nye shutteltankere for det malayiske rederiet AET som med rundt 90 skip er en av de ledende leverandørene av sjøtransport til den internasjonale oljeindustrien.

De tre shuttletankerne AET nå har satt i ordre blir hver på 155.000dwt. De skal inngå i rederiets operasjoner ved oljefelt utenfor Brasil. Under drift opereres fartøyene med Dynamisk Posisjonering (DP) og dette sikres ved hjelp av to tunnel-thrustere og tre opptrekkbare azimuth-thrustere på totalt 13.700kW (18.103 HK) fra Brunvoll. Brunvoll har nettopp fullført leveranse av tilsvarende thrustersystemer til fem skip bestilt av samme rederi bygget ved Samsungverftet i Sør-Korea.

Optimistisk

– Med denne kontrakten og flere andre leveranser til samme segment, befester vi vår posisjon som foretrukket samarbeidspartner for thrustersystemer til DP shuttletankere for ledende aktører med operasjoner i nordområdene og i brasilianske farvann, sier Per Olav Løkseth, markedsdirektør hos Brunvoll i en kommentar. 

Det er i dag 84 DP shuttletankere i operativ drift og i bestilling. Brunvoll har gjennom årene opparbeidet en markedsandel innenfor dette segmentet på hele 70%. Flere av de eldre fartøyene i dette segmentet er i ferd med å fases ut da de runder sine 20 år i operativ drift – som er maks driftstid for denne fartøystypen.

Illustrasjonen viser den opptrekkbare thrusteren som inngår i leveransen. Denne veier 80 tonn inkludert elektromotor på toppen og har en høyde i utstrakt posisjon på 12,7 meter. Foto: Jørgen Eide/Brunvoll AS

– Denne ordren gjør oss optimistiske med tanke på å skaffe oss ytterligere kontrakter på levering av våre propulsjons og thruster systemer til shutteltankere som er under planlegging, på kort sikt og i årene som kommer, etterhvert som rederiene skal fornye flåtene sine. Vi er opptatt av at våre komplette systemløsninger for propulsjon og manøvrering er optimalisert for neste generasjon shutteltankere, som bygges til strenge miljøkrav. Våre løsninger gir lavere energiforbruk og mindre utslipp for operatøren, og vi har fokus på bærekraft i produksjonen av våre produkter, sier Løkseth. 

Kontrakten med AET er en av de største enkeltordrene i Brunvolls historie. Det er målrettet arbeid av hele vår organisasjon som over tid har bidratt til å bygge vår posisjon som foretrukket samarbeidspartner innenfor shutteltanker-segmentet. At AET setter i bestilling ytterligere tre skipssett med våre thrustersystemer kort tid etter forrige leveranse bekrefter at Brunvolls produkter leverer forventede resultater og kvalitet.