Ulstein Verft hadde ikke mindre enn to nominerte skip. Et av dem var «Nexans Aurora». Foto: Ulstein Group

«Sølv og bronse» til Ulstein verft

Av tre skip nominert til Årets Skip i 2021, ble begge nybyggene til Ulstein Verft i 2020 med. - Det er en ære å bli nominert, og å få to av tre på pallen er noe vi setter stor pris på, sier administrerende direktør i Ulstein Verft, Lars Lühr Olsen.

Publisert Sist oppdatert

Ett av kriteriene for å bli nominert til prisen, er innovasjon: 

- Vi har bygd avanserte offshoreskip siden midten av 1970-tallet. Etter at bunnen falt ut av offshore olje- og gassmarkedet i 2015, måtte Ulstein Verft snu seg om og finne nye markeder. Det var naturlig for oss å tenke i retning andre markeder der vi kunne være konkurransedyktige, og da er avanserte skip for krevende forhold, det som ligger oss nærmest, forklarer Olsen. 

Offshore fornybar-segmentet, der kabelleggingsskipet «Nexans Aurora» blant annet skal arbeide, er et slikt marked. 

- Vi har også solgt design og bygd ekspedisjonscruiseskip for polare strøk, og «National Geographic Resolution» er et slikt skip. Vi er svært stolte av begge skipa, og er overbevist om at de kommer til å gjøre en god jobb for eierne sine, henholdsvis Nexans og Lindblad Expeditions. 

Administrerende direktør i Ulstein Verft, Lars Lühr Olsen. Foto: Ulstein Group

Åpner for det store potensialet i fornybar energi

«Nexans Aurora» har med sine 149,9 meter i lengde og 31 meter i bredde, en kabelkapasitet på 10.000 tonn. Fartøyet er utrustet med toppmoderne utstyr for kabeltransport, installasjon og sikring. 

- Leveringen av kabelleggingsskipet «Nexans Aurora» var et viktig steg i Nexans mål om å “elektrifisere fremtiden” for å skape et tryggere, bærekraftig, fornybart og inkluderende, globalt energisystem. «Nexans Aurora» skal bidra til å åpne for det store potensialet av fornybar offshore-energi til våre kunder verden rundt, sier Olsen. 

Når «Nexans Aurora» skal i operasjon, skal det blant annet legge eksportkabler for havvindparker og mellomlandssamband over hele verden. 

Flaggskip i Nexans-flåten 

Gjennomføringen av prosjektet med «Nexans Aurora», Nexans flaggskip, understreker ifølge verftet Ulsteins posisjon som en av de fremste aktørene i verden når det kommer til bygging av denne type spesialskip. 

Til tross for Covid19-pandemien, har prosjektfremdriften vært god: Skipet ble levert i samsvar med avtalt kontraktsdato, den 31. mai i år, tre år etter at skipsbyggingskontrakten ble signert. 

- Det å være en del av en komplett maritim klynge med sterk kobling mellom aktørene, har vært særdeles viktig for at vi har lykkes i dette prosjektet. Samhandling, nærhet til kompetanse og underleverandører, er vesentlig for å realisere et slikt prosjekt. Samtidig har det gode samarbeidet vi har hatt med både Nexans og Skipsteknisk vært helt avgjørende, sier Olsen.

«Nexans Aurora» var nominert til Ship of The Year. Foto: Ulstein Group

Uvanlig lang prosess  

Det privateide selskapet Skipsteknisk har stått for designet av «Nexans Aurora». Alle eierne i selskapet arbeider aktivt, og av de i overkant av 80 ansatte arbeider rundt 55 av dem fra hovedkontoret i Ålesund. 

- Vi har tre hovedsegmenter som vi designer skip inn mot; fiskeri, offshore/vind og forskningsfartøy. Vi utvikler konsept-design med tilhørende spesifikasjoner for kundene ut ifra deres ønsker og behov, og når fartøyet blir bestemt bygget, tegner vi ut klassetegninger, detaljtegninger og utfører nødvendige beregninger som skal til for at båten kan bygges. Det er vel i grove trekk det vi har gjort med «Nexans Aurora» også, sier salgsmanager for offshore-fartøy i selskapet, Bjørn-Oscar Kløvning. 

Skipsteknisk vant designkontrakten med Nexans i 2016, noe Kløvning beskriver som en uvanlig lang prosess. 

- Vi har ikke arbeidet for fullt med dette siden den gang, først og fremst på grunn av at man ikke kom i mål med det verftet man først forhandlet med, og måtte starte på nytt igjen med et nytt verft. Det var nok uansett et godt valg, sier han. 

Skiller seg ut 

- Nexans Aurora skiller seg først og fremst ut med sine kapasiteter og fleksibilitet for kabellegging og skipets evne til å holde posisjonen sin i dårlig vær, sier Kløvning. 

- Her ligger svært mange års skipserfaring og erfaring med kabellegging og reparasjon av disse, i dette designet som har fått betegneslen ST-297 CLV. Skipet er forøvrig designet for å kunne frakte ut omlag 10.000 tonn med kabel fra fabrikken i Halden gjennom Svinesund, og det er det ingen andre fartøy i verden som kan gjøre i dag.

«National Geographic Resolution». Foto: Ulstein Group

«National Geographic Resolution» har høyere isklasse enn noen andre passasjerskip bygget til formålet 

Også det andre skipet på nominasjonspallen til Årets Skip fortjener sin dose oppmerksomhet. Ved levering av «National Geographic Resolution» vil nemlig Lindblad-fartøyene ha Polarklasse 5: 

- Det betyr at skipet kan seile i krevende isforhold. De vil da ha høyere isklasse enn noen andre passasjerskip som har blitt bygd til dette formålet, forklarer Olsen. 

- Med det kan Lindblad Expeditions starte polarsesongen tidligere enn konkurrentene, og kan gå til steder der andre operatører i større grad må stille seg spørsmålet; “kan vi komme oss igjennom dette området, med tanke på isforholdene?”, legger han til. 

Skipet er designet av Ulstein Design & Solutions, og har skroglinjeformet X-BOW. «National Geographic Resolution» er egnet for langturer, og planlegger blant annet en 35-dagers tur. 

- Skipet har god lagringskapasitet for drivstoff og forsyninger og er perfekt eigna for langturer.

Lar passasjerene se dyrelivet på en annen måte  

Da cruiseindustrien ble introdusert for X-BOW-formen, så de potensialet med én gang: 

- På et skip med tradisjonell baug, må du lene deg over skipssiden og se bakover mot vannlinjen. På dette skipet vil du kunne se rett ned i sjøen, noe som er en fantastisk måte å se dyrelivet i havet på! 

Det er også mange soner i forskipet, der passasjerene kan se rett ned til vannlinjen i fronten, og observere hvordan skipet pløyer seg gjennom sjøen. 

- Dette innebærer at dersom det er delfiner der, så vil du se hvordan de rir på baugbølgen. De store mengdene med vindu og glass gjør at du kjenner deg relatert til det som er utenfor skipet, dagslys nærmest døgnet rundt i sommersesongen, kan du se alt rundt deg, sier Olsen.