Når Forsvarets nye logistikkskip blir endelig seilingsklart er fortsatt i tåka. Foto: Sigbjørn Larsen.

Seilingsforbudet forlenges for KNM "Maud"

Seilingsforbudet forlenges i ytterligere ett år for Forsvarets nyeste og største skip som allerede var nærmere to år forsinket fra det Koreanske verftet. Forsvarets logistikkskip blir klart tidligst i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Marinens nye logistikkskip, KNM "Maud" ble to år forsinket fra Daewoo (DSME) verftet i Sør-Korea. Fartøyet ble overlevert i Korea i november 2018 og ankom Norge i mars 2019. Allerede i desember samme år ble skipet ilagt seilingsforbud på grunn av store mangler. Nå er seilingsforbudet forlenget, og KNM 'Maud" blir ikke operativt seilingsdyktig før i 2021.

Gjenstående garantiarbeid og klareringsprosesser gjør at Forsvarets største fartøy ikke blir fullt operativ før i 2021, skriver Forsvarets Forum. “Fartøyet vil ikke oppnå status Full Operational Capability (FOC) før i 2021, skriver sjef for Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes i sitt sammendrag om 2019.” Status er at fartøyet ikke er ferdig, det er utestående vesentlige garantisaker, og fartøyet mangler sjødyktighetsdokument, opplyser sjøforsvarssjefen.

KNM “Maud” ligger fortsatt til kai etter at Forsvarets materielltilsyn sammen med inspektører fra DNVGL oppdaget flere avvik om bord. Maud kom til Norge fra verftet i Sør-Korea i mars 2019 og fikk seilingsforbud i desember samme år.

“I garantiåret har det derfor vært viktig for Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell å avdekke feil og mangler ved fartøyet, slik at DSME (det sørkoreanske verftet, journ.anm.) gis mulighet til å oppfylle deres garantiforpliktelser. Arbeidet som pågår for å lukke disse feilene og manglene dekkes av verftet,” skriver Sandberg.

Må klareres

Etter at avvikene knyttet til garantiene er lukket, må fartøyet gjennom en såkalt FOST. Flag officer sea training utenfor Plymouth. Det ble tidligere omtalt som en generalmønstring og Maud vil nå Sjøforsvarets øverste kampkraftnivå etter at det er gjennomført.

– Vi vet ikke nøyaktig tidspunkt for gjennomføring av dette i 2021. Det var planlagt i år, men fartøyet fikk seilingsforbud, sier kommunikasjonssjef Torill Herland i Sjøforsvaret til Forsvarets forum.
To besetninger er under oppbygging og vil være på plass fra 1. august i år. Fartøyet vil etter gjeldende plan seile fra uke 36 og delta i Natos stående maritime styrke 1 høsten 2021.

Dette betinger at akseptanse- og garantitester er gjennomført og godkjent.