
Han blir ny maritim direktør i Redningsselskapet
Gorm Hillgaar blir Redningsselskapets nye maritime direktør. Han starter i stillingen 1. april.
Hillgaar kommer fra stillingen som Senior Vice President Asset Management i Höegh LNG. Han har teknisk bakgrunn, og har mer enn 19 års erfaring i den maritime bransjen, går det fram i en pressemelding.
Han har hatt mange roller i Höegh, deriblant med teknisk drift, kommersiell operasjon og prosjekt. Han har tidligere vært daglig leder for driftsselskapet, med totalansvar for skipsdriften i Höegh LNG. Hillgaar sier selv at han står støtt innen det maritime feltet.
– Jeg gleder meg til å bidra til Redningsselskapets viktige samfunnsoppdrag, og bidra til økt sikkerhet på sjøen og jobbe mot målet om å redde liv, sier Hillgaar.
Viktig strategisk og operativ rolle
Redningsselskapets maritime direktør har ansvar for strategisk og operativ ledelse, og videreutvikling av Redningsselskapets maritime virksomhet. Stillingen har en viktig strategisk rolle inn mot mange ulike aktører, som f.eks andre beredskapsaktører, fiskerinæringen, alle seilende og ansatte.
– Med Hillgaar får vi en tydelig og samlende direktør med relevant ledererfaring og bred kjennskap til maritime operasjoner og beredskapsarbeid, og egenskaper som kan løfte Redningsselskapet videre, sier generalsekretær i Redningsselskapet Grete Herlofson.
Han ser på jobben som maritim direktør som en viktig og meningsfylt rolle hvor han har erfaring som kommer godt med. I sin nåværende stilling har han ansvar for flytende importterminaler for naturgass som er kritisk for nasjonal infrastruktur i landene der de opererer.
Han trekker paralleller til sin nye stilling ved at det også her er et viktig og meningsfylt arbeid. Han er vant til høye krav til sikkerhet og robusthet, og ser flere paralleller til Redningsselskapet.
– Det blir spennende å få bidra til å sette strategisk retning for å øke beredskapen og tilstedeværelsen for Redningsselskapet, og ikke minst legge til rette for at alle ansatte og frivillige får gode arbeidsforhold, forteller Hillgaar.
Les også:
-
Skal bygge helelektrisk trimaran
Brim Explorer får 40 millioner kroner i støtte fra Enova til å bygge verdens to første helelektriske trimaraner med høy fart og lang rekkevidde. Trimaranene er neste generasjon Brim-fartøy og skal klare 100 nautiske mil i 20 knop på én lading.
-
Nytenkning kan få fart på elektriske ferger
Kommersiell direktør i Torghatten, Reidun Svarva, gikk sist uke hardt ut mot manglende finansiering av fergesektoren i Norge. Om ikke hele løsningen, har kanskje selskapet Plug deler av svaret på utfordringen.
-
Fjord Base satser på utslippsfri kran
Fjord Base i Florø investerer i en ny elektrisk mobil havnekran fra Liebherr. Kranen skal både kutte utslipp og styrke effektiviteten i offshore-logistikken.
-
Midt i teknologiendringen under vann: – KI og elektrisk utstyr former fremtiden
Med en solid bakgrunn fra DeepOcean og et sterkt engasjement for ny teknologi og bærekraft, tar Ida Haug Færøy fatt på en ny utfordring i DOF. – Jeg håper å lære, bidra og vokse videre – både faglig og som leder.
-
Møre og Romsdal i kampen om fregattkontraktene: – Made in Norway bør være et krav
Både Vard og Ulstein kan bygge Forsvarets nye fregatter. Nå er de to verftene løftet frem i møter på Stortinget – med bred støtte fra hjemfylket.