
Offshoretørke for norske verft
Antall offshoreskip kontrahert ved norske verft siden 2015: 0
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I løpet av de tre siste år har det ikke blitt kontrahert et eneste offshoreskip ved norske verft, viser tall fra Norsk Industri. - Trist! sier Lars Gørvell-Dahll. Offshorenæringen forsvant nærmest over natten. I det lange løp vil den jo komme tilbake, men når det blir er det mange som mener noe om, men ingen som vet. Næringen er som kjent ikke nedlagt.
Hva skjer med opplagssituasjonen?
-Det som alle lurer på er hva som skjer med alle skipene som ligger i opplag? sier Gørvell- Dahll. Vil de komme ut i oppdrag igjen. Eller vil næringen bygge nye? Det som er sikkert er at det koster mye å bygge om gamle skip til ny og mer miljøvennlig teknologi, så på et tidspunkt vil det jo komme et tippingpoint hvor gamle skip vil komme til å bli erstattet av nye, men når det skjer vet ingen.I dag ligger ca 120 offshoreskip i Norge i opplag. Ca.1800 på verdensbasis. I Norge bygger vi avanserte fartøy for letevirksomhet. På det er vi verdensledende. Både utenfor kysten av Brasil og på områder utenfor Norge og andre steder skal det jo letes videre i tiden som kommer, så det er absolutt muligheter, sier Gørvell-Dahll. Både Esvagt og Dof melder om bedring i situasjonen for offshoreskip i opplag. Esvagt sjefen Kristian Ole Jakobsen sier til den danske avisen Søfart at de to siste skipene på opplagslisten er klare for nye oppdrag fra 1. mai. Dermed har Esvagt ingen flere offshoreskip i opplag. Også Dof rederiet som er et av Norges største offshorerederier har fått mange nye oppdrag i løpet av vårhalvåret.
Noe ombygging
Mange av oljeselskapene legger også om til LNG og hybriddrift og installerer batteripakker. Her har det jo vært en del ombygginger av offshoreskip ved norske verft. Men foreløpig er det helt slutt på nybygg, konstaterer Gørvell-Dahll.