Svein Leon Aure, CEO i Norwind Offshore, er glad for Vedums lovnad - men er tydelig på at usikkerheten ikke er velkommen.

- Å flytte et rederi ut av Norge er fort gjort

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum lover at regjeringen ikke vil kutte rederiskatten: - Ikke bekymre dere for det. Vi kommer ikke til å gjøre det, sa Vedum.

Publisert Sist oppdatert

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) varsler under Rederiforbundets årskonferanse at regjeringen ikke kommer til å fjerne rederiskatten, som sikrer norske rederier skattefritak for skipsfartsinntekter.

Den årlige skattefordelen på 3,8 milliarder kroner skal sørge for at rederiene ikke flytter utenlands.

Rederiene skal ikke bekymre seg

I Rederiforbundets ferske medlemsundersøkelse sa ni av ti at virksomheten vil bli påvirket ved en endring.

64 prosent sa at det ville være svært sannsynlig med utflagging dersom rederiskatteordningen avvikles.

- Ikke bekymre dere for det. Vi kommer ikke til å gjøre det, sa Vedum med henvisning til forslaget fra skatteutvalget som foreslår å fjerne rederiskatten.

Vil man beholde et maritimt Norge, er det to ting som gjelder

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

Svein Leon Aure, CEO i Norwind Offshore, er glad for Vedums lovnad - men er tydelig på at usikkerheten ikke er velkommen:

- Dersom man vil beholde et maritimt Norge, er det to ting som gjelder. Det ene er nettolønnsordningen, og det andre er rederiskatten. Og, det må være forutsigbart, sier han til Skipsrevyen.

Også nettolønnsordningen, som til stadighet er oppe til diskusjon, er avgjørende for at Norwind Offshore - og flere andre rederier - skal beholde sitt norske flagg på skipene:

- Slik vi arbeider i dag har vi norsk mannskap om bord i våre fartøy, da det er det vi ønsker. Men selvfølgelig; om nettolønnsordningen til stadighet diskuteres og det blir et uforutsigbart moment, er vi ikke globalt konkurransedyktige så lenge vi skal ha norske sjøfolk. Det må regjeringen tenke på.

- Å flytte et rederi ut av Norge er fort gjort; det tar ikke lange tiden å flagge et skip ut av Norge. Veien tilbake derimot, den er lang. Dersom rederiskatten forsvinner eller nettolønnsordningen til stadighet endres mister vi mye av grunnlaget for å være en ledende maritim nasjon. Så enkelt er det, avslutter Aure.