Marinens nye stolthet KNM «Maud» ble døpt i Bergen tirsdag
Marinens nye stolthet KNM «Maud» ble døpt i Bergen tirsdag

Nå er «Maud» døpt

Drøye to måneder etter at KNM «Maud» kom til Norge ble hun tirsdag døpt i Bergen. - Må hell og lykke følge deg på fjorder og hav, sa leder i Forsvars- og utenrikskomiteen på Stortinget, Anniken Huitfeldt (AP) da hun som gudmor døpte det nye skipet

Publisert

Historien frem til den historiske dåpsdagen i Bergen tirsdag har vært lang. Allerede i 2002 ble planene for et nytt logistikkfartøy lagt. Fire år senere, i 2006, startet Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) planarbeidet for et multirolle logistikkfartøy.

Ytterligere tre år senere, i 2009, godkjente Forsvarsdepartementet det som fikk navnet «prosjekt 2513».

Gudmor for skipet er leder i Forsvars- og utenrikskomiteen på Stortinget, Anniken Huitfeldt  (AP)
Gudmor for skipet er leder i Forsvars- og utenrikskomiteen på Stortinget, Anniken Huitfeldt (AP)

I juni samme år ble kontrakten signert mellom FLO og DAEWOO Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) i Sør-Korea. Kontrakten hadde en verdi på 1,32 milliarder kroner.

I juni 2016 ble skipet sjøsatt, og en navneseremoni ble gjennomført i november 2017.

23. november 2018 ble skipet omsider overtatt av marinen. Da hadde prosjektet vært gjennom en rekke forsinkelser som du kan lese mer om her:

KNM «Maud»  representerer en helt ny og betydelig viktig logistikk- og støtteressurs i Sjøforsvaret. Med sin gode lastekapasitet vil fartøyet holde egne og allierte styrker etterforsynt med nødvendig drivstoff, proviant, ammunisjon, reservedeler, og verkstedkapasiteter. På den måten kan de operative enhetene operere lenger ute i operasjonsområdet uten å måtte gå til kai for nødvendige etterforsyninger.

KNM «Maud» er det største fartøyet Sjøforsvaret noensinne har hatt, og måler 183 meter lang. Til sammenligning er de norske fregattene 133 meter.

Hoveddata KNM «Maud»

Navn: KNM «Maud»

Verft: Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering

Lengde: 183 meter

Bredde: 25,9 meter

Tonnasje: 20 000

IMO-nummer: 9703916

Rederi: Den Kongelige Norske Marine

Motor: 2 x Wartsila 6L46F

Hybridmotor: 2 x GE N3 HTC 710 500 / 8G (PTO/PTI)

Nødgenerator: Caterpillar C32

Radar: Wärtsilä Valmarine SCANTER 6002

Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions

Ballastvannbehandling: Techcross Inc

Toppfart: 18 knop

Besetning: 60

Køyekapasiet: 207

Kan støtte sivile operasjoner

KNM «Maud» kan i tillegg fungere som et kommandofartøy for å lede sjømilitære operasjoner fra havet, og støtte det sivile samfunn ved en krise eller katastrofe, humanitære operasjoner eller søk- og redningsoperasjoner.

Ved behov kan fartøyet også sette opp et eget minisykehus med en medisinsk kapasitet til å behandle opptil 48 pasienter. Fartøyet har egen operasjonsstue, traumerom, overvåkning, CT-skanner, trykkammer, og mye mer.

KNM «Maud» kan laste over 200 tonn ammunisjon og reservedeler, 30 tonn proviant, båter, kjøretøyer, og over ni millioner liter drivstoff til egne og allierte marinefartøy.

Maksvekt:

En fullastet «Maud» vil veie 28 615 tonn, over fem ganger så tung som fregattene, eller tilsvarende vekten av 348 fullastede Boeing 737-passasjerfly.

Rekkevidde:

Fartøyet har en rekkevidde på 10 000 nm/18 500 km. Det er omtrent strekningen Norge til New Zealand. Bruker «Maud» all drivstoff selv tar det fartøyet tre ganger rundt jorden.

Helikopter:

Fartøyet har plass til to NH90-helikoptre i hangar og 490 kubikk helikopterdrivstoff. Fartøyet er også utrustet til å kunne fylle drivstoff på helikoptre som er i lufta. Helikopterdekket er på hele 750m2.