Fatigue til sjøs:
Økende press, men også tegn til bedring
Sjøfartsdirektoratets spørreundersøkelse om maritim sikkerhet avdekker at fatigue fortsatt er en betydelig risiko i maritim sektor – men det finnes også lyspunkter. Det går fram av den første i en serie på tre fagartikler, basert på resultatene i undersøkelsen for 2025.
Fatigue beskrives i Store medisinske leksikon som «en vedvarende tilstand av utmattelse hvor man ikke blir bedre av å hvile.»
I Sjøfartsdirektoratets spørreundersøkelse svarer sjøfolkene selv på flere spørsmål om faktorer som kan føre til fatigue, heter det i en pressemelding.
Her er noen av funnene i årets undersøkelse:
- Belastende skiftordninger øker: 41,7 prosent opplever skiftordningen som belastende, opp fra 33,4 prosent i 2023. Ordningene 6-6 og 8-4 scorer dårligst.
- Arbeidspress og skjult ansvar: 18,8 prosent føler seg presset til å jobbe hardere enn kolleger, ofte grunnet arbeidspress eller «usynlig ansvar». Blant minoriteter er tallet hele 30 prosent.
- Hvile og lange dager: Nesten én av fem får frivakten avbrutt for å jobbe, men dette tallet har gått ned fra 27,6 prosent i 2023 til 18,6 prosent i 2025. Andelen som jobber mer enn 14 timer i døgnet er også redusert fra 26,9 til 20 prosent.
- Effektivitet vs. sikkerhet: 25,6 prosent sier at krav til effektivitet gjør at de noen ganger må bryte sikkerhetsprosedyrer.
Samtidig viser undersøkelsen en positiv trend. Av sjøfolkene som har svart på undersøkelsen opplever færre utilstrekkelig bemanning, og flere føler seg trygge på å håndtere uønskede hendelser.
Likevel er summen av arbeidspress, skiftordninger og mangelfull hvile en utfordring som må løftes til rederinivå.