
Losene advarer: – Vi ser dere ikke før det er for sent
Hver båtsesong opplever Kystverkets loser at fritidsbåter kommer altfor nær store fartøy. Dette skaper farlige situasjoner – og kan i verste fall koste liv.
Norge har en travel kyst med både næringstrafikk og fritidsbåter i samme farvann – særlig om sommeren. De aller fleste er flinke og oppmerksomme båtførere. Likevel observeres det hvert år, altfor ofte, småbåter som kjører for nær eller krysser rett foran store fartøy.
Det kan være svært farlig. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen være usynlige fordi de havner i blindsonen. I tillegg kan store skip bruke opptil 2 kilometer på å stoppe.
Det betyr at de ikke kan stoppe eller svinge unna hvis noe uventet skjer.
– Det er livsfarlig for småbåter å kjøre rett foran et stort fartøy. Det er ingen tvil om hvem som er den tapende parten hvis det skjer en kollisjon, sier losdirektør Erik Blom i Kystverket, som har ansvar for statslosene langs kysten.
Store krefter, lange stoppstrekninger

En mindre båt som befinner seg foran baugen på et stort fartøy, forsvinner ofte i blindsonen.
– Det er en svært ubehagelig situasjon for de som fører skipet. Når en småbåt forsvinner under baugen, vet vi rett og slett ikke hvor den er. Da er det lite vi kan gjøre dersom noe skulle skje, sier losdirektøren.
Et spesielt risikoscenario er om en fritidsbåt får motorstopp foran et stort skip. Da kan utfallet bli katastrofalt.
Mangel på kunnskap skaper farlige situasjoner
Losdirektøren tror ikke farlige nærpasseringer skyldes uvettig oppførsel, men heller at mange undervurderer risikoen.
– Vi tror dette først og fremst handler om manglende kunnskap og erfaring. Mange er ikke klar over hvor fort et stort skip faktisk går, eller hvor lang tid det tar å stoppe det. For eksempel kan en containerbåt holde en fart på mellom 16 og 20 knop, sier han.
Småbåtførere kan derfor feilvurdere både fart og avstand, og krysse foran store fartøy uten å være klar over hvor farlig det er.
– Reglene er klare: småbåter skal vike for nyttefartøy, og man skal opptre på en måte som ikke skaper usikkerhet hos andre på sjøen. En god huskeregel kan være å følge sjøvettreglene og vikepliktreglene til sjøs like nøye som du følger trafikkregler på land. Her har mange et forbedringspotensial, sier han.
Alvorlige ulykkestall
Ifølge Sjøfartsdirektoratet mistet 40 personer livet i ulykker med fritidsfartøy i 2024 – det høyeste tallet på 20 år. 21 av ulykkene skjedde i juli, august og september. De fleste som omkom, brukte ikke redningsvest, og i mange tilfeller var rus involvert.
– Bak hvert tall finnes et menneske og en familie. Disse ulykkene minner oss om hvor viktig det er å ta sikkerhet til sjøs på alvor, sier sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
Enkle grep for bedre sikkerhet
Kystverket oppfordrer alle båtførere til å sette seg godt inn i sjøvettreglene og reglene for vikeplikt til sjøs – like nøye som man følger trafikkreglene på land.
– Vi ønsker at alle skal få en trygg og god opplevelse på sjøen. Med litt mer kunnskap og bevissthet, kan vi unngå situasjoner som setter liv og helse i fare, sier losdirektøren.