Tor Arne Borge i Kystrederiene.

– Regjeringen svekker norsk skipsfart

Kystrederiene er sterkt skuffet over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026. Til tross for at norsk sjøtransport står midt i en krevende omstilling og møter stadig høyere avgifter, velger regjeringen igjen å ikke prioritere skipsfarten.

Publisert

Det foreslås verken styrking av nettolønnsordningen, økt satsing på grønn skipsfart eller investeringer i maritim infrastruktur. 

Samtidig får fiskeflåten økt kompensasjon for CO₂-avgiften, mens nærskipsfarten fortsatt må betale både norsk CO₂-avgift og kvoteplikt gjennom EUs kvotesystem – en dobbeltbelastning som svekker norske rederier i konkurransen mot utenlandske skip i norske farvann, skriver Kystrederiene i en pressemelding. 

– Dette budsjettet viser at regjeringen ikke prioriterer den maritime næringen. Samtidig som kostnadene øker kraftig, blir de viktigste virkemidlene stående stille. Dette svekker norsk flagg, norske sjøfolk og vår evne til å konkurrere på like vilkår med utenlandske aktører, sier Tor Arne Borge, administrerende direktør i Kystrederiene. 

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk videreføres uendret, uten hverken KPI justering eller økning av taket. 

Reell svekkelse

Ifølge Kystrederiene innebærer det en reell svekkelse av ordningen, siden lønnsnivå og kostnader har økt betydelig de siste årene. 

– Når kostnadene øker og ordningen ikke justeres, mister norske sjøfolk gradvis konkurransekraften sin. Det er helt uforståelig at regjeringen lar være å indeksregulere en av de viktigste ordningene for å sikre norske arbeidsplasser til sjøs, sier Borge. 

Samtidig reagerer Kystrederiene kraftig på at fiskeflåten får økt kompensasjon for CO₂- avgiften, mens skipsfarten fortsatt må betale dobbelt. 

– Dette skaper en urimelig forskjellsbehandling. Fiskeflåten får tilbakebetalt deler av avgiften, mens våre medlemmer betaler både CO₂-avgift og kvoter. Den særnorske CO₂-avgiften kommer i tillegg til EUs kvotesystem, og uten en snarlig ESA-godkjenning av redusert sats risikerer norske rederier å tape oppdrag til utenlandske skip som seiler i de samme farvannene, sier han. 

Kystrederiene uttrykker også sterk skuffelse over at regjeringen stanser hele prosjektet for Stad skipstunnel – et tiltak som i flere tiår har hatt bred politisk støtte som et viktig sikkerhets- og beredskapstiltak for kystfarten. 

– Heldigvis har et flertall på Stortinget vedtatt at Kystverket kan fortsette arbeidet med Stad skipstunnel, og får fullføre de pågående forhandlingene med entreprenørene i arbeidet med Stad skipstunnel, og samtidig jobbe frem kostnadsreduserende tiltak, sier Borge. 

Snakker men lar være å stille opp

Til tross for ambisiøse klimamål legger budsjettet heller ikke opp til økt satsing på grønn flåtefornyelse, landstrøm eller alternative drivstoff. Enova får økte midler generelt, men uten at noe rettes spesielt mot sjøfarten. Samtidig øker klimakostnadene for rederiene, uten at det følger støtteordninger som hjelper næringen å investere i lav- og nullutslippsløsninger. 

– Regjeringen snakker om grønn omstilling, men lar være å stille opp for dem som faktisk kan levere den. Norske rederier investerer tungt i nye løsninger, men uten forutsigbare rammevilkår blir det stadig vanskeligere å ta den risikoen som trengs, sier Borge. 

Kystrederiene mener summen av manglende prioriteringer i statsbudsjettet vil svekke Norges maritime konkurransekraft og øke avhengigheten av utenlandske aktører i norske farvann. 

– Dette er et budsjett som svekker, ikke styrker, norsk skipsfart. Regjeringen har nå en gyllen mulighet til å rette opp – ved å sikre rask ESA-godkjenning av redusert CO₂-sats for kvotepliktig fart, justere sjøfolkordningen og satse målrettet på grønn maritim omstilling. Uten dette vil flere norske rederier tape i konkurransen, og vi risikerer at skip under norsk flagg taper terreng i våre egne farvann, avslutter Borge.