Over 60 fagpersoner deltok på konferansen om luftsmøring, arrangert av SINTEF, NTNU og UC Berkeley.

Luftsmøring kan gi lavere utslipp i skipsfarten

Ny teknologi kan redusere drivstofforbruk og utslipp. Dette ble diskutert på internasjonal konferanse i Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

Luft under skipsskroget kan redusere drivstofforbruket og dermed bidra til lavere utslipp i skipsfarten. Dette var hovedtemaet da over 60 representanter fra industri og forskningsmiljøer deltok på den første internasjonale konferansen om luftsmøring, arrangert ved Norsk havteknologisenter i Trondheim 16.–17. juni.

Blant deltakerne var leverandører av luftsmøringssystemer som Alfa Laval, DAMEN, Foreship, Hyundai, Mitsubishi, Samsung og Silverstream. Også rederier, verft, propell-leverandører, klasseselskaper og andre aktører i maritim sektor var representert.

– Luftsmøring er en av teknologiene som nå er tilgjengelige for å redusere energibruken i skipsfarten, sier Kourosh Koushan, spesialrådgiver i SINTEF. 

Demonstrasjon av luftsmøringsteknologi i praksis. SINTEF er en av aktørene som forsker på hvordan teknologien kan redusere energibruken i skipsfarten.

Han legger til:

– Teknologien kan bidra til lavere utslipp, og er relevant i arbeidet med å nå internasjonale klimamål, blant annet fra International Maritime Organization (IMO). Det er viktig at slike tiltak vurderes i utforming av regelverk og insentivordninger.

Konferansen, kalt The International Symposium on Air Lubrication Technologies, vil arrangeres annethvert år. Arrangementet er et samarbeid mellom SINTEF, NTNU og University of California, Berkeley, med støtte fra Norges forskningsråd.