Vil bygge batterielektrisk frakteskip

K. Sætre og Sønner AS har i samarbeid med Celsa Armeringsstål AS signert en intensjonsavtale om bygging av et skip som kan seile med nullutslipp ved hjelp av energi fra batteri langs kysten. Dette miljøvennlige fartøyet er ment å erstatte selskapets nåværende skip, MS «Rana Frakt».

Publisert

Siden 1997 har MS «Rana Frakt» transportert stålskrap til Mo i Rana, og levert ferdige armeringsprodukter langs kysten. 

Armeringsstål, coils og matter blir levert til mottakere fra Sirevåg til Tromsø, mens stålskrap blir hentet og returnert for å smeltes om til nye produkter. 

– Dette er sirkulær økonomi i praksis, skriver selskapet på egne nettsider.

«Rana Frakt» har vært en bærebjelke i rederiet og et kjent syn langs kysten. 

– Vårt dyktige mannskap har i løpet av de siste 27 årene levert ca. 1,5 millioner tonn stålprodukter til mottakere i Nord-Norge og på Vestlandet, samt 1,3 millioner tonn stålskrap til Mo i Rana.

Nytt skip, ny tid

Mye har skjedd siden MS «Sætre» leverte sement til byggingen av kaianlegget i forbindelse med åpningen av Norsk Jernverk i 1955. 

– Likevel har vi alltid hatt et nært forhold til Mo i Rana. I dag produserer Celsa Armeringsstål AS bærekraftig stål i Mo i Rana. For å støtte deres mål om nullutslipp og våre ambisjoner om reduserte utslipp, har vi sammen med LMG Marin AS designet et fremtidsrettet batteridrevet skip som kan realiseres med dagens teknologi. 

Skipet vil bidra til å utvikle ladeinfrastruktur langs kysten. Det nye skipet vil ha en rekkevidde på omtrent 300 nautiske mil, tilsvarende avstanden mellom Bergen og Trondheim, og en lastekapasitet på cirka 2500 tonn. 

– Med dette tar vi et betydelig skritt mot en grønnere fremtid for sjøtransporten langs norskekysten.