Hurtigladeteknologien fra dette ladetårnet er den første av sitt slag i Norge. Foto: Ruter AS

Helelektrisk overfart på Norges største bilfrie båtsamband

Oslofjorden blir grønnere når Norges største bilfrie båtsamband mellom Aker brygge og Nesoddtangen er helelektrifisert. Hurtigladeteknologien som benyttes er den første av sitt slag i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

På under ett år er de tre fartøyene «Kongen», «Dronningen» og  «Prinsen» blitt ombygd fra drift på flytende naturgass til strøm, slik at alle avganger nå vil være utslippsfrie. Strømmen kommer fra et nytt elektrisk ladeanlegg med strømkapasitet tilsvarende en middels stor norsk kommune.

På under ti minutter får båtene nok strøm til ny overfart fra denne kraftfulle ladepluggen. Foto: Ruter AS

Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter sier i en pressemelding at Norled har vært en pådriver i bruk av grønn teknologi i dette prosjektet.

- Vår operatør av Nesoddsambandet har sammen med flere gode samarbeidspartnere bevist at det fins både vilje og kompetanse til å lykkes med å skape innovative og miljøvennlige løsninger. Passasjerene får en enda mer stillegående, utslippsfri og behagelig reise over fjorden med kun elektriske båter.

Administrerende direktør i Norled. legger til at Nesoddbåtene er blitt et grønt utstillingsvindu for den maritime sektor i Norge.

- Fartøyene viser vei for kollektivtransporten i Oslo og Viken, som skal bli utslippsfri i 2028, sier Wolden.

Det synes godt at det nå er elektriske båter på Nesoddsambandet. Foto: Ruter AS.

Høy prioritet

Å bygge om velfungerende og kjente båter til elektrisk drift fremfor å kjøpe nye båter, har gjort det mulig å elektrifisere langt raskere og til en mye lavere kostnad.

Båttransport er en sentral del av kollektivtrafikken i hovedstadsregionen og står for ca. ti prosent av miljøutslippene.

- Elektrifisering av Nesoddbåtene har fått høy prioritet, da det gir et avgjørende bidrag for å redusere de totale utslippene fra båt, ved at både CO2 og NOx-utslippene kuttes, skriver Ruter.

Nullutslippsby

- Det er helt rått at alle nesoddbåtene nå er elektriske! Dette er fantastiske nyheter, ikke bare for de 2,8 millioner passasjerene som reiser hvert år, men for hele Oslo og målet om å bli en nullutslippsby. Her får vi en renere, stillere og bedre by å bo og ferdes i, samtidig som vi kutter utslipp. Nå ser vi frem til at også øybåtene blir elektriske neste år, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel.

Fylkesråd for kollektivtrafikk i Viken fylkeskommune  Kristoffer Robin Haugmener også at dette er en viktig del av Vikens satsing på et utslippsfritt fergetilbud på Oslofjorden.

- De tre Nesoddbåtene har blitt elektrifisert på kort tid, og bidrar til at det blir lettere å nå klima- og bærekraftsmålene i Viken. Passasjerene som reiser til og fra Nesodden får nå et transporttilbud i hverdagen som er godt for både mennesker og miljø.

Bak fasaden på dette verneverdige skuret er det bygget en moderne trafostasjon. Foto: Ruter AS.

Batteripakke tilsvarende 20 Tesla’er

Den kraftfulle ladeteknologien gjør at Nesoddbåtene kan lade batteriene på under ti minutter når fartøyene ligger til kai ved Aker Brygge.

«Rygerelektra»

Den omfattende ombyggingen av de tre båtene det siste året har foregått ved Horten Skipsreparasjoner (HSR). Ombyggingen av «Kongen» ble gjennomført sommeren 2019, «Dronningen» ble bygget om høsten 2019, mens «Prinsen» har blitt bygget om første kvartal 2020. Forvandlingen innebærer omfattende demontering og fjerning av gassanlegg, gasstank og alt gassutstyr om bord i båtene. Batteripakken veier 26 tonn og tilsvarer batteriene man finner i 20 Tesla’er.

- I dette prosjektet er det skrevet et stykke industrihistorie, rett foran Oslo Rådhus. forteller administrerende direktør i Ruter Reitan Jenssen. -Arkitekt Magne Wiggen har vært løsningsorientert, og sammen med Byantikvaren og Elvia, har de funnet frem til innovative løsninger. Her har Sporveien bygget en ny og usynlig trafostasjon inn i et verneverdig skur på kaia, som kan tilføre strøm til all Ruters båttransport. På denne måten utvikler vi nye klimaløsninger kontinuerlig.