MS «Vesterålen» er pusset opp til sitt 40 års jubileum
MS «Vesterålen» er pusset opp til sitt 40 års jubileum

Nyoppusset MS «Vesterålen» tilbake i trafikk før jubileumsåret

MS «Vesterålen» er blitt pusset opp i historisk drakt til Hurtigrutens 130-årsjubileum neste år. Skipet har blant annet fått tilbake sin originale blå skorstein med de samme fargene som det aller første hurtigruteskipet hadde i 1893.

Publisert

Det klassiske skipet går inn i sitt 40. år lang kysten i jubileumsåret. I den anledning er 32 lugarer blitt oppgradert, og det er bygget to nye minisuiter. Kafeteriaen, restauranten og Trollfjord-salongen om bord har også fått et kraftig ansiktsløft.

- MS «Vesterålen» bærer med seg en stolt tradisjon og en 130 år lang arv. Derfor er det veldig stas at vi går inn i både Hurtigruten og skipets jubileumsår med et nyoppusset skip, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.

MS «Vesterålen»

  • Renovert og modernisert: 2019/2022
  • Byggeår: 1983
  • Skipsverft: Kaarbø Mek. Verksted, Harstad
  • Passasjerkapasitet: 490
  • Senger: 301
  • Bruttotonnasje: 6 261
  • Lengde: 108,55 m
  • Skipsbredde: 16,5 m
  • Fart: 17,5 knop
Hurtigruten MS «Vesterålen» - Spisesal, restaurant, Hovedresturant
Hurtigruten MS «Vesterålen» - Spisesal, restaurant, Hovedresturant

MS «Vesterålen» ble i 1983 det siste hurtigruteskipet som ble bygget for Vesteraalens Dampskibsselskabs (VDS). I dag er skipet – med sin intime atmosfære og mange historiske detaljer – svært populært blant mange hurtigruteentusiaster.

Oppgradert 40-åring

Så godt som alle fellesområder om bord er oppgradert i to runder i 2019 og i 2022. Samtidig har skipet beholdt sitt originale særpreg. Oppgraderingene ble gjort på Fosen i Trøndelag.

- Å reise med MS «Vesterålen» er en helt unik opplevelse. Skipet er mindre, mer intimt, og det gir en følelse av å virkelig komme tett på Hurtigrutens historie og den spektakulære naturen vi seiler gjennom, sier Felin.

Hurtigruten MS «Vesterålen»- Kafeen
Hurtigruten MS «Vesterålen»- Kafeen

I 2019 fikk skipet også splitter nye norskproduserte motorer fra Bergen Engines, ny broutrustning og andre moderne systemer som gjør at skipet kan seile langs kysten i lang tid fremover.

«De blå skipene» er tilbake

I forbindelse med Hurtigrutens 130-årsjubileum har skipet også fått tilbake sin originale blå skorstein, med samme fargene som DS «Vesteraalen» hadde under den aller første hurtigruteavgangen 2. juli 1893. Fargen på skorsteinen ga skipene til VDS det klingende kallenavnet «de blå skipene».

– «Vesterålen» er et glimrende hurtigruteskip, med sine gode sjøegenskaper og store godskapasitet etter størrelsen. Det er flott å vise frem våre rike tradisjoner ved å bringe arven fra VDS videre. Og vi kan nå tilby gjestene en enda bedre opplevelse om bord, sier kaptein Trond Jenssen på MS «Vesterålen».

Hurtigruten MS «Vesterålen» - Artic superiore
Hurtigruten MS «Vesterålen» - Artic superiore

VDS’ blå og hvite skorsteinsmerke var å se i hurtigrutefart fra 1893 til 1988, og igjen i perioden 2015 til 2020 med tilbakeførte MS «Lofoten». MS «Vesterålen» er det tredje skipet i Hurtigruten som er oppkalt etter Vesterålen, der Hurtigrutens fødested Stokmarknes og Hurtigrutemuseet ligger.

Hurtigruten MS «Vesterålen» - Fyret
Hurtigruten MS «Vesterålen» - Fyret