Løser mannskapsmangel med egen matros-skole

Det er en skrikende mangel på matroser på norske fartøy. Nå går Havila Shipping nye veier for å få tak i mannskap til sine båter.

Publisert Sist oppdatert

Administrerende direktør i Havila Shipping, Njål Sævik, sier mangelen på matroser er noe som rammer hele den norske sjøfartsnæringen, og ikke bare deres selskap. Løsningen til Fosnavåg-rederiet er å lære dem opp selv.

- Vi så at én måte vi kunne sikre oss nok dugende matroser for fremtiden var å lære dem opp selv.

Selskapet har rundt 10 plasser som seiler med Havila Shipping som lettmatroser.

- Vi hadde mange titalls interesserte da ordningen kom i gang, og vi er glade for å ha gode folk som nå har startet opplæringen, sier Sævik.

To av de som har startet på utdanningen er Tommy Nilsen fra Hammerfest og Kjetil Rekkedal fra Ørsta. De er på hvert sitt skift på ankerhåndtereren «Havila Jupiter».

Nilsen forteller at han har jobbet på sjøen i hele sitt liv, men at denne sjansen til å få ferdighetssertifikat var fristenden-

- Og det å være matros er kjempefint. Ingen dager er like og jeg har mange flinke kolleger som hjelper til og som jeg får samarbeide med. I tillegg er offshore en spennende næring og jeg ser for meg å fortsette her.

Tommy Nilsen er en av de som nå er på veg til å bli matros hos Havila Shipping
Tommy Nilsen er en av de som nå er på veg til å bli matros hos Havila Shipping

Kjetil Rekkedal har vært motormann-lærling og er slett ikke fremmed for offshore-livet.

- Jeg kom frem til at jeg trives best ute i frisk luft og på dekk. Jeg liker fysisk arbeid og det varierte arbeidet som matros.

Lønn under utdanning

De som Havila Shipping har tatt inn får lønn under utdanning i tillegg til kursene som trengs. Samtidig forplikter de seg til å seile med rederiet under hele opplæringsperioden og dersom de avbryter opplæringen må man betale for kursene man har tatt.

De som er aktuelle for dette opplæringsløpet er personer med minst seks måneder relevant erfaring fra tidligere arbeid på dekk, skole, sjømilitær tjeneste eller lignende. Alt etter hvilken tidligere erfaring vil opplæringen til matros ta inntil 18 måneder.

Lettmatrosene har også en rådgive med opplæringsansvar som sørger for at en har gått gjennom og får godkjent på de ulike oppgavene som skal til for å bli matros.

Det første kullet som er ferdige med Havilas matros-skole er klare som matroser over nyttår. Da blir det også ledig plass på opplæring for andre til å bli matros.

- Vi er glade for å at vi nå kan ta imot våre egne folk som er godt kjent med arbeidet og rederiet. Det er et solid utgangspunkt for at vi skal jobbe godt sammen i fremtiden og gi gode tjenester til våre oppdragsgivere, sier Njål Sævik.