Det nye fartøyet skal leveres i mars 2025. Illustrasjon: Karstensens Skibsværft

Hargun Havfiske valgte Karstensens

Rederiet Hargun Havfiske har kontrahert en ny kombinert snurper/tråler fra Karstensens Skibsværft i Skagen. Fartøyet skal leveres i mars 2025.

Publisert Sist oppdatert

Rederiet ble etablert av Jonn og Rolf Garvik i 1955. I dag eies og ledes rederiet av neste generasjon; Jonny Garvik, Rune Garvik og Gunveig Seim. Neste generasjon er også aktive om bord. Torgeir Seim og Jonn Garvik, som begge har lang fartstid i rederiet, er nå begge skippere om bord på dagens «Hargun». 

Nåværende «Hargun» ble bygget ved Eidsvik Skipsbyggeri i 1999.  

Rederiet driver fiske etter kolmule vest for Irland i tillegg til sild og makrell fiske. Det nye fartøyet skal drives etter samme prinsipper.

Hoveddata:

  • Verft: Karstensens Skibsværft
  • Rederi: Hargun Havfiske
  • Lengde: 83 meter
  • Bredde: 16,2 meter
  • Gir: Brunvoll
  • Propell: 4500 mm - Brunvoll
  • Sidepropell: 2x 1400 kW – Brunvoll
  • Hjelpemotor: 2x Scania 600 kW
  • Vinsjer: Karmøy Winc

Design, innredning og arrangementet er blitt til i et nært samarbeid mellom rederi og verft, hvor rederiet har vært opptatt av innovative og optimale løsninger. Det er lagt spesielt stor vekt på å optimere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for besetningen.  

En rekke leverandørere blir i disse dager utvalgt ut fra kriterier som bæredyktighet, energioptimalisering, innovasjon, kvalitet og driftssikkerhet. En rekke av disse vil være norske. 

Fremdriftsanlegget er beregnet ut fra rederiets driftsprofil og består av 2x 3600 kW hovedmotorer. Mesteparten av driftstiden vil fartøyet drives av èn motor. Som en del av fremdriftsanlegget er propellanlegget optimert for driftsmønsteret, hvor mesteparten av tiden er fri seilas med en stor enkelt propell med en diameter på 4500 mm. 

Fartøyet skal leveres i mars 2025.