Containerskipet «CMA CGM Jacques Saadé» er verdens største i sitt slag som seiler med LNG som drivstoff.
Containerskipet «CMA CGM Jacques Saadé» er verdens største i sitt slag som seiler med LNG som drivstoff.

Prisen for LNG har hatt en økning på over 1000 prosent

- Rederier som de siste årene har bygget mer miljøvennlige skip på LNG, må nå legge skipene i opplag eller vurdere å bygge om skipene til mer forurensende dieselmotorer, sier administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge. Click to add subtitle

Publisert Sist oppdatert

Nye tall viser at økningen i prisen på LNG, har hatt en økning på over 1000 prosent. Prisen på LNG lå på rundt 3000 kroner per tonn i begynnelsen av 2021. Prisen nå er rundt 35.000 kroner per tonn.

- Det er altså snakk om en tidobling av hva prisen var for bare noen måneder siden. Rederier som de siste årene har bygget mer miljøvennlige skip på LNG, må nå legge skipene i opplag eller vurderer å bygge om skipene til mer forurensede dieselmotorer», sier administrerende direktør i Kystrederiene Tor Arne Borge.

Vurderer å bygge om skipene

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

199,-

per måned. Første måned 4,-

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Personlig

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP

Skipsrevyen.no Pluss Bedrift

Du får: Skipsrevyen.no Pluss-saker

2189,-

per år

KJØP