Fartøyet er bygget med Pascals AirHull-teknologi, et skrog som løfter båten delvis opp fra vannet gjennom å skape en luftlomme mellom skrog og sjø. Slik reduseres energiforbruket, og muliggjør både høyere hastighet så vel som lengre rekkevidde.
Fartøyet er bygget med Pascals AirHull-teknologi, et skrog som løfter båten delvis opp fra vannet gjennom å skape en luftlomme mellom skrog og sjø. Slik reduseres energiforbruket, og muliggjør både høyere hastighet så vel som lengre rekkevidde.

Stor interesse for elektrisk havbruksfartøy - men ingen våger å være først

Moen Marin og Pascal Technologies har etter støtte fra Enova begynt arbeidet med å utvikle NabWork 1240 Electric - et helelktrisk, utslippsfritt personaltransportfartøy for havbruk. Men ingen våger å være den første kunden.

Publisert Sist oppdatert

Samarbeidet mellom Moen Marin og Pascal Technologies har mottatt Enova-støtte til å utvikle NabWork 1240 Electric. Dette helelektriske og utslippsfrie fartøyet vil fungere som personaltransportbåt, med plass til 10 passasjerer. Demonstrasjon av teknologien viser at den fungerer og gir gode resultater, og gir selskapene stor tro på at dette vil bli svært ettertraktet så snart fartøyet blir demonstrert i markedet.

- Alle beregninger har vist at den vil gå fort og har god rekkevidde, forteller Mariell Ulla Toven, Chief Business Development Officer i Moen Marin, til Skipsrevyen, som håper at lansering av fartøyet ikke nødvendigvis er så langt unna: 

- Det tar jo cirka to år å bygge en båt, men vi håper at det vil gå fortere å få bygget denne. Så, kanskje den er klar til Aqua-Nor om et og et halvt år? Om ikke før? 

Bli abonnent hos Skipsrevyen.no

For å få tilgang til dette innholdet trenger du et abonnement med Skipsrevyen.no Pluss-saker inkludert.

Bli abonnent og les denne og mange andre pluss-saker.
Min side

Kjøp abonnement i vår nettbutikk her

Nettbutikk