Knallhardt arbeid bak cruisekontrakter

De siste månedene har Vard signert den ene etter den andre kontrakten på bygging av cruiseskip. En av suksessfaktorene har vært å finne sin egen nisje.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det var under Nor-Shipping i 2015 at selskapet avslørte sine nye planer. Frem til da hadde Vard for det meste konsentrert seg om offshore og fiskebåt-segmentet. Nå planla de også å bygge mindre cruisefartøy.

Designsjef i Vard, Kjell Morten Urke

Den omstillingen var ganske omfattende, og har krevd mye av oss, sier Kjell Morten Urke, designsjef i Vard Design til Skipsrevyen. Blant annet fordi detaljnivået i cruisedesignet er mye høyere enn man ser på et typisk offshoreskip.

Funnet en nisje

Urke forteller at markedet i dag er ute etter den type båter som Vard kan bygge.

- Det er mindre båter, som er mer komplekse enn tidligere. Det handler blant annet om tilgang til gummibåter og kraner. Det er ikke bare et flytende hotell. De skal gjerne gå i et område hvor vanlige cruiseskip ikke kan gå i. Da kan vi bruke av vår ekspertise fra bygging av offshore, sier Urke.

Flere av skipene Vard skal bygge er ment å reise i arktiske strøk, og da mener Urke erfaringen de har med bygging av båter med isforsterkning og polarklasse og polarkode er en klar fordel.

Hardt arbeid

Selv om Vard tilsynelatende vinner kontrakter i øst og vest, er det ikke gitt at alt de tar i blir til gull. Det er et knallhardt arbeid som ligger bak.

- Vi jobber på mange prosjekter som aldri kommer ut. Vi har vel en treffrate på 1 av 10 prosjekter, sier Urke. Det er ingen redere som kommer til oss og sier de vil bygge en båt hos oss.

Det som er spesielt innen cruisesegmentet er at man ofte signererer intensjonsavtaler. Det er fordi det er anerkjent å jobbe frem et cruisedesign eller konsept klart frem til kontraktsignering krever mye fra både kunder og verft.

- Det er i en slik fase vi er i med Viking Cruise nå, avslutter Urke.