Rederiet Companhia Brasileira de Offshore (CBO) har planer om å konvertere én av motorene på et av sine offshorefartøy til en blanding bestående av rundt 40 prosent etanol og 60 prosent diesel med hjelp fra HAV design.

Bidrar til verdens første etanol- ombygging i offshore

Brasiliansk rederi konverterer offshore-motor til etanol og diesel med norsk hjelp.

Det brasilianske rederiet Companhia Brasileira de Offshore (CBO) skal gjennomføre det som omtales som verdens første ombygging av en stor marinemotor til drift på både diesel og etanol. 

HAV Design deltar som teknisk partner i prosjektet.

Under Nor-Shipping 2025 i Oslo annonserte CBO planene om å konvertere én av motorene på et av sine offshorefartøy til å kunne gå på en blanding med rundt 40 prosent etanol. Prosjektet gjelder en MAK M 32 C-motor og finansieres av Fundo da Marinha Mercante (FMM) i Brasil. 

Dette er det første forsknings- og utviklingsprosjektet som får godkjent støtte fra fondet.

Skal testes i drift

Ombyggingen skal etter planen gjennomføres på ett av CBOs seks ankerhåndteringsfartøy av typen HAV 843, bygget mellom 2017 og 2018. Fartøyene brukes i dag i brasiliansk offshorevirksomhet og skal nå benyttes som plattform for testing av ny drivstoffteknologi.

Jan Magne Goksøyr, viseadministrerende direktør for salg i HAV Design.

– Retrofit-tilnærmingen gjør at vi kan teste ny teknologi under reelle driftsforhold uten å redusere fartøyets tilgjengelighet. Det gir en praktisk og umiddelbar vei til lavere utslipp i offshoresektoren, sier CBOs innovasjonskoordinator André Trintini.

Norsk teknisk rolle

HAV Design leder arbeidet med de tekniske løsningene og samarbeider tett med rederiet, klasseselskap og leverandører.

– Vår oppgave er å finne de beste tekniske løsningene for ombyggingen, og samtidig legge grunnlaget for at slike systemer kan tas i bruk i større skala, sier Jan Magne Goksøyr, viseadministrerende direktør for salg i HAV Design.

Senioringeniør Kenneth Hjelmseth i selskapet beskriver prosjektet som en naturlig del av HAV Designs satsing på fleksible løsninger for alternative drivstoff.

– Vi bygger systemer som gjør det mulig å bruke alternative drivstoff på en trygg og fleksibel måte. Etanol er særlig relevant i Brasil, men erfaringene vi høster her har global verdi, sier han.

Senioringeniør Kenneth Hjelmseth i selskapet beskriver prosjektet som en naturlig del av HAV Designs satsing på fleksible løsninger for alternative drivstoff.

Redusert utslipp

Systemet er planlagt satt i drift i 2027, etter testing og sertifisering. Ifølge prosjektplanene er det forventet en reduksjon i CO₂-utslipp på 15–20 prosent per motor ved drift med om lag 40 prosent etanol.

Etanolproduksjonen i Brasil skjer hovedsakelig fra sukkerrør, som har et lavt karbonavtrykk. Når drivstoffet produseres med såkalt andregenerasjonsteknologi, kan livsløpsutslippene reduseres med opptil 90 prosent.

Global relevans

Prosjektet anses å kunne få betydning også utover Brasil, ettersom erfaringene fra ombyggingen kan overføres til andre drivstofftyper og fartøysklasser.

– Vi ser dette som starten på et bredere arbeid for å utvikle løsninger som kan akselerere den maritime dekarboniseringen. For oss handler det om å kombinere innovasjon og praktiske løsninger som kan tas i bruk her og nå, sier Goksøyr.