Debatt:

Hans Sande, administrerende direktør i NSOF.

Dobbel CO₂-beskatning truer norske arbeidsplasser og beredskap

Norge er eneste land i Europa som lar skip betale både nasjonal CO₂-avgift og EU ETS-kvoter for samme utslipp. Resultatet er en politikk som straffer norske sjøfolk og rederier, uten at klimaet vinner, skriver Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund

Publisert Sist oppdatert

Ordningen gjør norske skip dyrere enn utenlandske konkurrenter, som kun betaler kvoter eller bunkrer i utlandet og unngår avgifter helt. 

Dermed flyttes kontrakter, arbeidsplasser og verdiskaping ut av landet, mens utslippene i praksis bare flyttes til andre fartøy. Det er karbonlekkasje, ikke klimapolitikk.

Dette rammer mer enn næringen. Det rammer Norge.

En svekket norsk kystflåte betyr mindre beredskap, mindre kompetanse og dårligere evne til å mobilisere norsk tonnasje i kriser.

Samtidig vil Norge få store inntekter fra maritim deltakelse i EU ETS. Disse må brukes klokt: tilbake til næringen i form av teknologiutvikling, flåtefornyelse og energieffektivisering på samme måte som våre europeiske konkurrenter gjør.

Skal Norge forbli en ledende maritim nasjon, må rammevilkårene styrke – ikke svekke – den norske flåten. Uten konkurransedyktige norske skip får vi verken beredskap, arbeidsplasser eller reelle utslippskutt. 

Nå må regjeringen ta inn over seg konsekvensen av en lite gjennomtenkt avgiftspolitikk.