Fra venstre Oddvar Rundereim, seniorrådgiver i Transportutvikling AS, kaptein Roar Jønnes, assisterende fylkesrådmann Hjalmar Solbjør-Nørstebø, daglig leder for Randsfjordsambandet Geir Hestetræet, direktør i Holland Shipyards Group BV Marco Hoogendoorn, skandinavisk representant i Holland Shipyards Group BV Halvor A. Hamran og direktør i Holland Shipyards Group BV Leendert Hoogendoorn. Foto: Oppland fylkeskommune/Frøydis Haug

Bygger ny innlandsferge i Nederland

Det var store smil da assisterende fylkesrådmann Hjalmar Solbjør-Nørstebø underskrev kontrakten som sikrer ny elektrisk ferje på Randsfjorden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Dette er en stor dag for Hadeland og Oppland, sa Solbjør-Nørstebø da han underskrev kontrakten med det nederlandske firmaet Holland Shipyards Group BV. Det kommer fram i en pressemelding.

Han berømmer fylkestinget som har bevilget drøyt 100 millioner kroner til prosjektet. For det er et omfattende prosjekt. Det er ikke bare Randsfjordferja «Elrond» som skal stå ferdig 1. august 2021. Det skal bygges ny slipp og eksisterende kaianlegg må utbedres.

Assisterende fylkesrådmann Hjalmar Solbjør-Nørstebø signerer kontrakten om bygging av ny Randsfjordferje med direktør Marco Hoogendoorn fra Holland Shipyards Group BV. Foto: Oppland fylkeskommune/Frøydis Haug

Bygger flere el-ferjer

I tillegg til Randsfjordferja «Elrond» skal nederlendere bygge to andre elektriske ferjer. Begge skal stå ferdig før Randsfjordferja, så direktør Leendert Hoogendoorn forsikrer oss leende om at eventuelle nybegynnerfeil ikke vil berøre vår ferje. 

Holland Shipyards Group BV har også god erfaring med å bygge hybridferger.

Bygges, demonteres og bygges

Det spesielle med Randsfjordferja, i tillegg til at den er elektrisk, er at den først må bygges, så demonteres og fraktes, for så å monteres igjen og sjøsettes.

- Vi har gjort noe lignende tidligere, men dette prosjektet er vanskeligere på grunn av alle de elektriske systemene, sier Hoogendoorn.

Ferjen blir bygget i Nederland, og det er mye testing som gjenstår før de finner den ultimate løsningen på demonteringsutfordringen.

Også kaptein Roar Jønnes gleder seg til at han kan ta i bruk den nye ferja.

- Den andre er jo 70 år, så det skal bli godt å få helt andre fasiliteter og bedre plass om bord, sier Jønnes.