M/S ”Normand Flower” er blant de hjemflaggede skipene.

Fartsområde-endringene fører til flere NIS-skip

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Inntil nå i år er åtte skip hjemflagget fra utlandet til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), flere er på vei.

Skipene som allerede har fått det norske flagget fordeler seg på fem tørrlastskip, to offshoreserviceskip og ett sementtransportskip. Ifølge en oversikt www.skipsrevyen.no har hentet inn fra Skipsregistrene i Bergen.

Dette er positivt. Det viser at rederiene følger opp myndighetenes arbeid for å få flere skip under norsk flagg. Skipene som nå er flagget hjem er kommet etter at fartsområdebegrensningene er endret slik at NIS-registrerte skip i fart mellom Norge og utlandet kan ta last mellom norske havner og at offshore konstruksjonsskip som arbeider på norsk sokkel kan være registrert i NIS. Tidligere var det slik at NIS-skip var de eneste i verden som var utestengt fra å føre innenrikslaster. Vi får mange henvendelser fra rederier som vurderer å overføre skip fra utlandet til NIS, og regner med en ytterligere økning i hjemflaggingen, sier seksjonssjef Ole Johannes Kamlund ved Skipsregistrene i Bergen til www.skipsrevyen.no.

Han peker på at Sjøfartsdirektoratet arbeider for at norsk flagg skal være ensbetydende med kvalitet og at norske rederier får et kvalitetsforsprang i konkurransen og at befrakterne derfor vil foretrekke skip under norsk flagg.

Av skipene som nå er hjemflagget har fire fått hjemsted i Haugesund, to i Bergen og to i Skudeneshavn. Rederiet Arriva Shipping i Ølensvåg har flagget tre skip hjem. Det er selvlosserbulkskipet MS «Norholm» på 4.750 dwt, bygget i 1995 som er flagget hjem fra Gibraltar. Det er selvlosserbulkskipet MS «Norbris» på 5.500 dwt, bygget i 2002 som er kommet fra Gibraltarflagg og har fått Haugesund som nytt hjemsted. Videre er det MS «Norvind» på 5.916 dwt, bygget i 2002 som også er kommet fra Gibraltar til Haugesund. Det er også et selvlosserbulkskip.

Det fjerde nye Haugesunds-skipet er MS «Hagland Borg» på 3.703 dwt, bygget i 2007 og tilhørende Hagland Bulk Transport KS i Haugesund. Skipet er overført fra  Malta-flagg og hjemmehavn Valletta. Misje Bulk AS i Bergen har tatt hjem bulk/containerskipet MS «Bimi» fra Bahamas-flagg og erstattet hjemmehavn fra Nassau til Bergen. Skipet er på 4.245 dwt. og er bygget i 1992, og er det eldste hjemflaggede skipet. Sementbulkskipet MS «Cyprus Cement» tilhørende KGJS Cement AS v/Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi AS i Bergen er også flagget hjem fra Bahamas og har erstattet Nassau som hjemmehavn med Bergen. Skipet er på 4.555 dwt. og er bygget i 2002, og bygget om for sementransport i 2006.

Solstad Offshore ASA i Skudeneshavn har flagget hjem konstruksjons- og rørleggingsskipet MS «Normand Clipper» fra Isle of Man og skipet har endret hjemmehavn fra Douglas til Skudeneshavn. Det er andre gang skipet har vært NIS-registrert. Skipet er på 11.472 dwt. og er bygget ved Ulstein Verft i Ulsteinvik for Trym Titan AS 2001 og ombygget i 2005. Solstad Offshore ASA har også flagget hjem plattformforsyningsskipet MS «Normand Flower» fra Isle of Man til NIS og Skudeneshavn. Skipet er på  4600 dwt og bygget i 2002 ved Søviknes Verft.

M/S ”Normand Flower” er blant de hjemflaggede skipene.