
Vietship - Hanoi, 18.-25. februar 2006
Norske Maritime Eksportører (NME), deltok med fellesstand for 14 av sine medlemmer på Vietship 2006 i Hanoi i februar. Innovasjon Norge i Vietnam hadde regien, mens NME fungerte som turoperatør og koordinator. Dette var første gangen NME hadde fellesstand på denne messen i Vietnam, men NME har tidligere arrangert fem seminarer i Hanoi og Hi Chi Minh City, blant annet under kongebesøket i Vietnam høsten 2004.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Den sosialistiske republikk Vietnam ligger i Asia og har grenser til Kina, Laos, Cambodia og Thailand. Vietnam har ca. 84 millioner innbyggere på et areal litt større enn Norge.
Landet har vært preget av mange og lange kriger, spesielt med Kina. I nyere tid har vi Indokina krigen mot Frankrike, Vietnamkrigen mot USA og diverse småkonflikter med nabolandene. De siste tyve årene har det ikke vært konflikter i området, og landet har et godt og relativt åpent forhold til naboer og den øvrige verden. De største byene er Hanoi og Ho Chi Minh City. 90 % av befolkningen er etniske vietnamesere (kinh). De fleste i Vietnam er buddhister.
Vietnam er det eneste landet i Fjerne østen som bruker både europeiske bokstaver og tall. Trafikkbildet er veldig ulikt vår standard, selv om det er høyrekjøring anbefales det ikke å kjøre selv. Her finnes millioner av mopeder! Taxi er rimelig, men det er lurt å ha en formening om hva ting koster på forhånd. Det er kun et fåtall som snakker engelsk. Vietnameserne er fantastisk hjelpsomme, og hvis noen kaller Thailand for ”a land of smile”, så er Vietnam hakket hvassere. Mens man går på gaten opplever man at mange sier ”hello” til deg og smiler.
Generelt kan sies at infrastrukturen i store deler av landet er litt mangelfull, men under rask utvikling. Det var tredje gangen jeg besøkte Vietnam og jeg ser en enorm utvikling de siste ti årene. Blant annet med ny internasjonal flyplass, motorvei og biler, men også en massiv hotelloppbygging.
Vietship
Innovasjon Norge stod for det praktiske rundt den norske standen og et felles seminar som alle norske deltakere hadde for å presentere seg og sine produkter for nye, gamle og potensielle kunder. NME presenterte NME og den samlede maritime klynge – MARITIME NORWAY – både i seminaret og i møte med toppledelsen i Vinashin i tillegg til å være turoperatør.
Den norske standen hadde et imøtekommende design og var sentralt plassert i messehallen. En må gi all honnør til det arbeidet som ambassaden og Innovasjon Norge hadde lagt ned i dette – med ambassadør Kjell Storløkken og Commercial Counsellor Harald Nævdal, samt deres medhjelpere Nguyen Thi Mai Huong og Luu Nguyen Thu Ha i spissen.
Følgende norske selskaper deltok på NME sin stand: Det Norske Veritas, Kongsberg Maritime, Tranberg, Aeron Far East, Jets Vacuum, Goltens, Sperre Industrier, Libra-Plast, Norsafe, Westad Industrier, Tamrotor Maritime Compressors, Jotron Electronics, Scana Volda og Stromme.
Andre markante deltakere var selvfølgelig Vinashin og andre statseide selskaper. Holland Marine Equipment, Münchmeyer Petersen Marine Vietnam (MPC), Danmark, China, Polen, Tyskland, samt mange Singapore selskaper.
Messen var noe mindre enn forventet og det var i perioder litt få besøkende. Vietship blir holdt hvert år. Messen er sentral for deltakere som ønsker å skape kontakter og relasjoner, samt for å vise sin vilje til langsiktighet.
Innovasjon Norge seminaret hvor de norske NME deltakerne fikk presentert seg, ble holdt torsdag på Horizon Hotel. Det var ca. 15 norske og godt over 70 relevante deltagere fra verft, agenter, samt fra ”ministeriet”. Nr. 2 på Vinashin, Mr. Nguyen Quoc Ang, var også tilstede med sitt følge.
Marked
I Vietnam er det ca. 20-30 skipsverft. Alle verft er statseid og den store aktøren er Vinashin. Verftene er ofte små og alle bygger spesielt for egne statsrederier.
Vinashin er et statseid konsern som består av ca. femti store og små selskaper. De har alt fra skipsdesign, skipsverft, sentralt innkjøp og rederier. Det bygges mange fraktbåter (bulk, TEU, tank, MPCÉ), samt små ferger for hjemmemarkedet. Vietnam har enetterhvert relativt betydelig oljevirksomhet som er under utvikling. Staten har planer om å utvikle den lokale fiskeflåten, disse planene har dessverre blitt skjøvet noe ut i tid, uten at jeg klarte å få det konkretisert. Vietnam har per dato en betydelig oppdrettsnæring for fisk. Fiskeprodukter er en meget viktig råvare i det vietnamesiske kjøkken.
Noen få sentrale Vinashin skipsverft jobber meget aktivt for å få ordre på å bygge skip for utenlandske redere. Verftene er i god prosess og har lykkes med enkelte kontrakter.
Vietnam et fremtidig marked, det vil bli kontrahert fortløpende serier av båttyper som burde kunne passe til norske utstyrsleverandører. Med systematisk, langsiktig og målrettet jobbing er det stor sannsynlighet for å få flere kontrakter iløpet av 1-3 års periode.