Prof. Dr. Martin Stopford, Clarkson.

Super-hero of the shipping industry

Clarkson Research sammenligner Kina med filmverdenens super-helter som kommer verden til unnsetning når det er krise.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Shippings superhelt, eller superstat, de siste fem årene har utvilsomt vært Kina. For den sakens skyld er det slett ikke bare shipping som har tjent på Kinas enorme utvikling. Vi siterer: ” Shipping entered the new millennium with the same feeling of dread that James Bond must have felt in Goldfinger when he was about to be sliced in two by a laser beam. But rescue was at hand. Super-hero China supercharged trade growth and the rest is history.”

Mens Kina har vært helt fantastisk for tørrbulk, viser ikke den generelle importstatistikken like imponerende utvikling, hverken for olje eller andre vareslag. Det vil si frem til 2004 vokste alle tre grupperingene hurtig, men de to siste årene har olje og annen import stabilisert seg, mens bulk commodities har fortsatt sin enorme vekst.

Ta bort stål og hva blir igjen
Clarkson stiller nettopp det spørsmålet, for jernmalm står for 71% av veksten for bulkvarer. Det aktualiserer noe vi har vært inne på flere ganger, nemlig den globale bulkfartens avhengighet av ett eneste land, og nå altså noe spissformulert; ett land og ett vareslag.

I den senere tiden har man stadig kunnet lese at myndighetene vil ha ned tempoet i stålproduksjonen. Hva blir konsekvensene dersom man mener alvor?

Hørte ikke på analytikerne
Etter den kraftige økningen i 2004 klarte ikke oljeimporten helt å følge dette opp i fjor og heller ikke hittil i år. Og det til tross for alle analytikerne som hadde spådd om fantastisk ytterligere importstigning.

Clarkson Research regner voksende bensinbehov om i VLCC tonnasje og opplyser at Kina produserte seks millioner biler i fjor som vil forbruke cirka 12 millioner tonn olje per år. Omregnet til VLCCer blir det seks skip hvis all importen kom sjøveien. Men hva hjelper det hvis praksis ikke følger teorien.

Vi siterer igjen: ”We need super China to keep supporting shipping, but growth is looking very vulnerable, and in this case the problem is not kryptonite it's steel.”