Må planlegge for å møte nedgangen

Vi må planlegge for å møte nedgangen som kommer når boomen i maritim industri er over. For vi vet den vil komme, sier Solvar Klokk, leder for Innovasjonsutvalget i Maritim Bransjeforening til Sunnmørsposten. Utvalget tok i september initiativ til et møte i Ålesund om innovasjon for økt sikkerhet, reduserte miljøbelastninger, bedre kostnadseffektivitet, utvidet samarbeid i den norske maritime klyngen og hvordan få flere arbeidsplasser i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Noen av nøklene til fremtidens vekst i maritim industri er miljø, avansert transport og krevende maritime operasjoner. – Dersom vi skal få mulighet til å gjennomføre den strategien som næringen legger opp til, er det nødvendig med riktige virkemidler. En av dem er risikoavlastning. Store utviklingsprosjekter koster millioner og myndighetene kan bære noe av denne satsingen. Det sammen gjelder forskning og utdannelse, sier Solvar Klokk, som har sin daglige arbeidsplass i Rolls-Royce.
Innovasjonsutvalget i Maritim Bransjeforening er nært knyttet til samarbeidsforumet MARUT, som er et bindeledd mellom myndighetene og den maritime næringen. Bak MARUT (MARitim UTvikling) står Norsk Industri, Norges Rederiforbund, LO og offentlige myndigheter. Samlingen i Ålesund, med representanter fra den maritime industrien, munnet ut i innspill til den maritime strategien som regjeringen skal levere i høst. Strategiplanen var også bebudet i Soria Moria-erklæringen. MARUT er en sentral bidragsyter til strategien.
Målet til MARUT er at den norske maritime næringen skal bli ledende når det gjelder utvikling av mer miljøvennlig transport, avansert logistikk og krevende maritime operasjoner. Samarbeidsforumet, som ble startet opp i 2005, har et strategisk råd, et arbeidsutvalg og et sekretariat.