
Er plast fremtiden for skipsbyggingen?
Plast – i norsk skipsbyggingsindustri –, plast som erstatning for stålplater? Man trenger ikke være utpreget konservativ for å stusse, kanskje mene at den typen tanker ikke har den fjerneste landkjenning i virkelighetens verden. Men den maritime klyngen på Sunnmøre har fattet interesse, og kanskje er noe nytt i ferd med å skje. Administrerende direktør Erik Espeset i Hexagon Composites i Ålesund og prosjektleder Jonas Wenstrøm i Devold AMT i Langevåg utenfor Ålesund er i alle fall ikke i tvil om at en ny tid banker på døren. Devold er for øvrig eid av Hexagon.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Sammen med professor Hans Petter Hildre ved høyskolen i Ålesund, og en rekke bedrifter i Møre og Romsdal, har Wenstrøm ledet prosjektet CompoShip i regi av NCE Maritime i Ålesund. Prosjektet har arbeidet med å introdusere plastbaserte komposittmaterialer som byggematerial for skipsbyggingsindustrien. For kort tid siden ble muligheter og fremtidsvyer presentert på Verftskonferansen i Ålesund.
Partnere i prosjektet har vært Høyskolen i Ålesund, Ulstein Design, Hexagon Composites, Brødrene Aa og Libra Plast.
Fyrtårnprosjekt
Komposittmaterialer omfavner en mengde ulike typer materialer med felleskap i at man setter sammen to eller flere materialer til et nytt material med nye unike egenskaper. Vanligvis bruker man en plast for å binde sammen en armering av fibrer som gir stivhet og styrke. Kompositter er imidlertid bransjeuavhengige konstruksjonsmaterialer og brukes i en mengde ulike sammenhenger og formål.
– Selv om vi nå øyner bevegelse med hensyn til interesse og vilje til å prøve kompositter, så trenger vi et fyrtårnprosjekt for virkelig å få fart på sakene, sier Espeset og Wenstrøm.
De understreker at fordelene med bruk av komposittmaterialer er mange, ikke minst i produkter som lages etter sandwich-prinsippet. Sandwich-paneler innebærer at et lett materiale, f.eks. et skummateriale, ”limes” inn mellom to tynne, sterke bærende lag for eksempel i stål eller kompositt. Metoden som er en effektiv måte at lage lette, stive og sterke veggpaneler på er kjent, men skipsbyggingsindustrien har nølt med å ta den i bruk når det gjelder kompositt.
Ulsteins X-bow ble Årets Skip 2006 her i Skipsrevyen. Vil norske redere og skipsbyggere være like dristige når det gjelder materialvalget i fremtiden, og i sterkere grad ta i bruk plastkompositt?