Siste innspurt på ”Ocean Response”. Her er servicetekniker Ole Rasmus Nilsen flankert av Arild Steffensen (venstre) og Knut Frantzen.

Stødig navigasjon for NavCom

Siden oppstarten for ti år siden har NavCom opplevd en jevn og kontinuerlig vekst, og selskapet har som mål å være den fortrukne samarbeidspartneren innen maritim elektronikk i Bergen og omegn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

NavCom AS feirer i disse dager tiårs jubileum, og kan se tilbake på en jevn vekst siden etableringen i 2003. To år på rad, i 2006 og 2007, ble selskapet kåret til årets Gasellebedrift av Dagens Næringsliv. – Vi har svært erfarne og motiverte medarbeidere. Dessuten har vi lang fartstid i bransjen. De fleste av våre ansatte har 20-30 års erfaring, og dette har gitt oss stor kompetanse. NavCom har opparbeidet seg et godt renommé, og vi er opptatt av å levere de beste løsningene til våre kunder, forteller Knut Frantzen, gründer og daglig leder i NavCom til Skipsrevyen. I dag eies selskapet av Frantzen og Arild Steffensen, og begge har vært med siden oppstarten.

En bransje i kontinuerlig utvikling

Det bergensbaserte selskapet utfører service og installasjoner av navigasjons-, kommunikasjons- og fiskeletingsutstyr. Vi er forhandler for blant annet Furuno, Jotron, Motorola, Peltor/3M, Anschutz, Simrad og JRC og fører de mest anerkjente produktene innenfor kommunikasjon og navigasjon, opplyser Frantzen.

I en bransje med høye krav til sikkerhet kommer det stadig nye direktiver og forskrifter fra IMO. Trygghet og sikkerhet er grunnleggende, og utviklingen krever regelmessige oppdateringer og kursing på produkter og regelverk.

– Det er en kontinuerlig utvikling. Systemene blir mer integrerte og sofistikerte. Løsningene griper i hverandre og skipsbroer blir mer nettverksbaserte, forklarer Frantzen. – Det lages blant annet også klassekrav til hvilke typer nødutstyr et fartøy skal ha om bord. Her leverer vi blant annet nødpeilesendere, bærbare VHF og radartranspondere fra blant annet den norske produsenten Jotron, legger han til.

Utfører service over hele verden

NavCom har størsteparten av sine kunder i Bergen og omegn, men utfører serviceoppdrag over hele verden. – Bergen er en vesentlig havn med sine tallrike skipsanløp, og vi har også mange av våre kunder på Mongstad, Sture og Kollsnes. Vi utfører dessuten service på offhorefartøy for norske rederier over hele verden, sier Knut Frantzen.

I tillegg til service utgjør nybygg en stor del av selskapets omsetning, og NavCom har levert utstyr til alle Bergen Group BMV sine nybygg siden 2004. Selskapet lagerfører dessuten utstyr som sendes ut til kunder, både med og uten tekniker. Det siste nybygget som har fått levert komplett navigasjons- og kommunikasjonspakke fra NavCom, er ”Ocean Response” for rederiet Atlantic Offshore, som tilbyr oljevern og beredskap. – På slike fartøy må man ha eksplosjonssikkert utstyr. Her har vi levert blant annet radarer, gyrokompass og autopilot, forteller Frantzen.

Når Skipsrevyen er med på inspeksjon på skipet, er Arild Steffensen og tekniker Ole Rasmus Nilsen i full gang med å ferdigstille broen, og alt skal være klart til prøvetur senere samme dag. Mens skroget males, sjekkes det at elektronikken fungerer. Det konstateres at alt fungerer som det skal, og kollegene fra NavCom er tilfredse. – Det er alltid litt hektisk sånn mot slutten når alle på båten skal ferdigstille sitt arbeid. Men moro er det! utbryter Frantzen.

Fokusert på å levere

Selskapets målsetning er å være den foretrukne samarbeidspartneren innen maritim elektronikk i Hordaland, og veien dit skal nås ved å tilby markedets beste produkter og den beste tekniske kompetansen til en konkurransedyktig pris.

– Vi er en betydelig forhandler av skipselektronikk fra Furuno, nød- og sikkerhetsutstyr fra Jotron, samt kommunikasjonsutstyr fra Motorola og Peltor 3M. Samtidig innehar vi stor ekspertise på maritim elektronikk, og vår lange erfaring gjør at vi har jobbet oss opp en attraktiv posisjon i markedet, forklarer Knut Frantzen.

Han er fornøyd med at selskapet blir målt på kvalitet og effektivitet. – Det er en forutsetning med rask leveranse, og våre dyktige teknikere stiller på kort varsel over hele verden. I et konkurranseutsatt marked blir man ekstra fokusert på å levere, poengterer NavCom-gründeren.

Frantzen ser positivt på selskapets fremtidsutsikter. – Vi har hatt en jevn økning siden starten, og ser for oss en kontinuerlig vekst og økt oppdragsmengde. Det som er ekstra hyggelig er at vi også får forespørsler fra medarbeidere som ønsker seg til oss, og vi ser på det som gledelig at vi blir sett på som en attraktiv arbeidsplass. Mye har gått vår vei de siste ti årene, og vi ser fremover med stor optimisme, avslutter en blid Knut Frantzen.