Verftsdirektør Hugo Strand er fornøyd med aktivitetsnivået ved verftet. Her er han fotografert om bord i "Vendla".

Full aktivitet på Fitjar Mek. Verksted

Det har vært en travel vår og sommer på Fitjar Mek. Verksted (FMV). Mens andre verft i regionen har slitt med å holde tritt med konkurransen i lavkostnad, er det full aktivitet hos FMV.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det har gått slag i slag for logistikksjef Stein Gunnar Halleraker og kollegaene hans på FMV. Og slik fortsetter det utover høsten. – Det har vært en travel vår på Fitjar, smiler en fornøyd logistikksjef.

11. april overleverte verftet arbeidsbåten MS «Safir» til Stava Sjø. Heimli Ship Design v/ Asbjørn Vik utviklet designet, og det er en svært avansert service- og arbeidsbåt med stor løfte- og vinsjkapasitet. Den store bredden vil gi høy lastekapasitet og stort dekksareal. FMV leverte også «Smaragd» sommeren 2011, og dette var dermed det andre nybygget for Stava Sjø.

11. juli overleverte verftet sitt fartøy nummer to OV «Skomvær» til Kystverket. Fartøy nummer en, OV «Utvær», ble levert i juli 2012, og har nå operert i ett år, hovedsakelig i området Egersund-Stadt. Kystverket fortsetter sitt flåtefornyelsesprogram og skal ha levering av båt nummer tre i 2015 og båt nummer fire er planlagt i 2017. Tildelingen skal skje i årsskiftet 13/14. – Vi håper jo selvsagt vi blir det utvalgte verftet, sier Halleraker.

12. august ble fiskefartøyet MS «Vendla» overlevert til Austevoll-rederiet. «Vendla» er beskrevet som et state-of-the-art fiskefartøy med det siste av teknologi og utstyr. Se egen sak om MS «Vendla».

I disse dager bygges ny regions- og arbeidsbåt til Lerøy. Som alle arbeidsbåter levert av FMV bygges denne i sin helhet på Fitjar. Også her har Heimli Ship Design v/Asbjørn Vik samarbeidet med utvikling av designet sammen med innspill fra Lerøy Vest og FMV. Båten har byggenummer 205, og overlevering er satt til 15. oktober.

I disse dager bygges også skroget i Polen til en ny fiskebåt til Hardhaus AS. Skroget venter fra Polen rundt desember. Fiskebåten skal erstatte dagens Harvest, og den nye båten vil overta navnet. Kontraktsverdien er på cirka 200 millioner kroner.

– Vi er fornøyd med aktiviteten på verftet i 2013, sier verftsdirektør Hugo Strand til Skipsrevyen. – Vi ser også på det som svært positivt at vi har mange tilbakevendende kunder. Vi både tror og håper at aktiviteten vil holde seg på dette nivået i årene som kommer, sier verftsdirektøren.