På bildet er fra venstre: Hans Sande, Sjøoffiserforbundet; Jaqueline Smith, Sjømannsforbundet; Thomas Saxegaard, Rederiforbundet; Klaus Værnø, NHO Sjøfart; Else-May Botten, Ap; Arnfinn Ingjerd, Maritimt Forum; Ronny Roksnes, hovedtillitsvalgt hos Color Li

Norske sjøfolk taper konkurransen

En ny forskningsrapport fra Fafo viser at ansatte med erfaring fra sjøen utgjør kritisk kompetanse for landbaserte virksomheter i den norske maritime næringen. Syv av ti mener at ansatte med praktisk erfaring fra sjø er viktige for innovasjon og nytenkning i virksomheten. Næringen frykter en kraftig svekkelse fremover fordi rammevilkårene for norske sjøfolk ikke lenger er konkurransedyktige, sier styreleder i Maritimt Forum Even Aas.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Tilgang på praktisk kunnskap fra norske sjøfolk er helt grunnleggende for maritim næring både til havs og på land. Norske sjøfolk går i land i Norge og landbasert maritim virksomhet nyttiggjør seg denne kunnskapen. Vi har en rederi- og leverandørvirksomhet på land som er verdensledende innen kompetanse og innovasjon. Disse virksomhetene peker på tilgangen på praktisk erfaring fra norske sjøfolk som en nøkkelfaktor for sin lokalisering i Norge. – Det er dette signalet de politiske partiene nå må ta på alvor, sier Aas.

Maritimt Forum ber nå om at rammevilkårene for norske sjøfolk bedres ved at det innføres en ny nettolønnsmodell i Norge basert på tilsvarende ordninger i Europa, bl.a. Danmark og Sverige.

– For å legge grunnlaget for stabile og konkurransedyktige rammevilkår for norske sjøfolk, ber vi om at det innføres en lovfestet nettolønnsordning for skip registrert i norske skipsregistre, sier Aas, og legger til;

– Dagens refusjonsordning for sjøfolk, som har maksimaltak som er holdt nominelt uendret fra 2008, kombinert med at konkurrerende land satser knallhardt på sine sjøfolk, vil kunne få dramatiske fremtidige konsekvenser for norsk maritim virksomhet. Som ansvarlige maritime aktører er vi nødt til å påpeke alvoret i situasjonen. En gradvis svekkelse av ordningen de siste fire årene har gjort at situasjonen for norske sjøfolk er ved et veiskille, sier Aas.