Valget av verft som skal bygge

Yaras prestisjeskip forsinket

Yara innrømmer motvillig at prestisjeskipet «Yara Birkeland» er forsinket.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Teknisk Leder, Ketil Olaf Paulsen, i Kongsberg Maritime

- Det er litt mer komplisert å bygge en slik båt enn vi tenkte i de innledende møtene, der en ikke hadde bestemt størrelse men bare visste at det skulle være en containerbåt, forteller Ketil Olaf Paulsen i Kongsberg Maritime, til Skipsrevyen.

Stålet skulle etter planen skjæres i januar i år. Det uttalte han til Skipsrevyen i november i fjor.

Seks norske verft skulle da konkurrere om å få bygge det revolusjonerende fartøyet.

- Skipet skal stå ferdig våren 2019. Det tar lenger tid å bygge en autonom kran enn et autonomt skip, sa Paulsen den gang.

Han sier at prosjektet nå går sin gang, og man er i kontakt med verft.

- Det er ting vi vi må jobbe med for å få spesifikasjonene så gode som mulig. Det er en anbudsprosess man går inn i når man velger verft. Og da ønsker man å være så nøyaktig som mulig for å få den rette prisen fra verftene.

Stille som grava, fra Yara

Skipsrevyen har henvendt seg til Yara sin kommunikasjonsavdeling en rekke ganger for å få svar på hva som skjer, uten å få klare svar. Først onsdag forrige uke fikk vi respons. Da svarte kommunikasjonsdirektør Esben Tuman dette i en e-post:

- Vi har tidligere sagt at vi skal velge verft i løpet av første kvartal, så vi er fortsatt innenfor den tidsrammen.

Videre kommunikasjon gjøres med hans kollega, Kristin Nordal. Heller ikke hun vil innrømme at skipet er forsinket. I en e-post skriver hun blant annet:

Kommunikasjonsmedarbeider Kristin Nordal i Yara

- Alle våre samarbeidspartnere viser stor velvilje for å finne gode løsninger. Det er mye god dialog og godt arbeid som legges ned for tiden for å få alle elementene på plass og i riktig rekkefølge. Det må til ettersom Yara Birkeland er første av sitt slag og ekte nybrottsarbeid.

Vi påpeker at dette ikke svarer på spørsmålet:

Hvor er det kommunisert andre datoer for valg av verft, enn de vi har kunnet lese om tidligere?

Mandag får vi en ny e-post. Også denne gang tilbakeviser Yara at de er forsinket, og mener at selskapet sine samarbeidspartnere har vært noe optimistiske på deres vegne. Nordal legger ved den siste pressemeldingen fra Yara om prosjektet. Hun skriver:

- Jeg kan ikke se at Yara har kommunisert en frist for når verftet besluttes, i så fall må du gjerne vise meg det.

I pressemeldingen Nordal sendte står det, svart på hvitt:

«The ship yard will be selected by the end of 2017”. Verftet vil bli valgt innen slutten av 2017.

Først da vi påpekte dette, innrømmer kommunikasjonsavdelingen at prosjektet er forsinket. Nordal skriver:

- Da er det riktig å si at vi er noe etter skjema når det gjelder beslutning om hvem som skal bygge Yara Birkeland. Vi er godt i gang med prosessen med potensielle verft, og vil melde fra så snart valget er tatt.

Prestisjeprosjekt

Yara Birkeland skal gå i containerfrakt fra Herøya til Brevik. Skipet kan spare opp mot 40.000 lastebiltransporter fra den befolkede veistrekningen gjennom Porsgrunn. 

Enova bidrar med 133 millioner kroner i støtte til prosjektet.

Målet om å ha skipet i drift innen 2020 står fremdeles fast, selv med forsinkelsen.

- Vi ønsker å få dette gjort så raskt som mulig. Akkurat når vi er helt i mål gjenstår å se, men vi er kommet ganske langt i prosjektet, forteller Paulsen. Vi har fremdeles godt med tid igjen for å klare dette, avslutter han.