Gå til innhold
Annonse

«Color Hybrid»  er et bevis på at norsk maritim industri er i verdensklasse, mener Helge Otto Mathisen i Color Line. Men byggingen skipet kunne havnet i utlandet. 

Annonse

Da rederiet planla byggingen av «Color Hybrid» så de først til Kina som et alternativ. Deretter ble andre verft i Europa vurdert, før man til slutt landet på Ulstein Verft. 

- Det at Norge igjen bygger avanserte passasjerskip, og verdens største plug-in passasjerskip, der 70 % av leveransene til nybygget kommer fra bedrifter som tilhører den maritime klyngen i Norge. Det viser frem det aller beste av norsk maritim industri, mener Helge Otto Mathisen, Konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line. 

Helge Otto Mathisen, Konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line. 
Helge Otto Mathisen, Konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line. 

- Dette er et innovativt og nyskapende skip. De løsningene vi velger på dette, vil være overførbare på skip som kommer etter. På den måten bygger vi kompetanse i den maritime klyngen i Norge, sier han.

Viktig med norske leverandører

For Color Line var det viktig at det skulle være så mange norske leverandører som overhodet mulig i byggingen av det nye skipet. 

- Vi er det eneste rederiet i passasjer og godstrafikken mellom Norge og utlandet som har norsk flagg, norsk hovedkontor og norsk eiere. Det gjør at vi også har en forpliktelse til å søke løsninger i Norge, sier Mathisen. 

«Color Hybrid» er et av tre skip som er nominert til den prestisjetunge prisen Ship of The Year som Skipsrevyen årlig deler ut. I år skal prisen deles ut under Nor-Shipping i Oslo, 4. juni. Å bli blant de nominerte synes rederiet er veldig stas.

I november 2018 ankom skroget Ulstein Verft for ferdigstillelse
I november 2018 ankom skroget Ulstein Verft for ferdigstillelse

- Det å levere på den måten at vi blir innstilt til mulig vinner av denne prisen er viktig, sier Mathisen. - Både for oss som rederi og våre ansatte, men det er også en seier for norsk maritim næring, understreker han.

Gjenkjennbart

Mathisen forteller at det er viktig for dem at man ser at det er Color Line skip som kommer seilende.

Hovedfakta MS «Color Hybrid»

  • Verft: Ulstein Verft
  • Byggenummer: 311
  • Motor:  2x 6L (3,6 MW) og 2x9L (5,4 MW) Rolls-Royce B:33:45 L
  • Batteripakker: Siemens 4,7 MWh
  • Design: Fosen Yards
  • Lengde: 160 meter
  • Bredde: 27 meter

- Det skal være gjenkjennbart. Farger, design, skorstein etc. skal vise at det er et av våre skip som kommer seilende. Det skal utstråle kvalitet, sier han. - «Color Hybrid» vil, når det er ferdig, fremstå som et symbol på det fremste og beste innen norsk maritim næring. Særlig innen miljø, avslutter Mathisen. 

Annonse