TMC har fått kontrakt på leveranser til Havilas nye kystruteskip. Illustrasjon: Havila

Velger norske kompressorer til Havilas kystskip

Oslo-selskapet TMC Compressors of the Seas (TMC) har inngått en avtale om å levere selskapets energieffektive marine kompressorsystem til to skip som Tersan Shipyard bygger for norske Havila Kystruten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

TMC skal levere et komplett trykkluftbasert marint kompressorsystem som består av energieffektive instrumentluftkompressorer og lufttørkere for hvert av de to nybyggene, som skal hete henholdsvis «Havila Capella» og «Havila Castor», heter det i en pressemelding. Utstyret skal leveres til Tersan Shipyard i Yalova, Tyrkia.

TMC har ikke oppgitt verdien på kontrakten.

Havila Kystruten-skipene skal seile den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og stoppe i 34 havner på veien. Planen er at skipene skal starte sine seilinger tidlig i 2021. Kontraktene på kystruten har 10 års varighet.

De to fartøyene Tersan Shipyard bygger er identiske: 122,7 meter lange, 22 meter brede, og tar 640 passasjerer. Skipene skal bruke flytende naturgass (LNG) og store batteripakker til framdrift, og vil dermed være de mest miljøvennlige kystruteskipene i operasjon, ifølge Havila Kystruten.

– Man ønsker å gjøre sitt miljømessige fotavtrykk minst mulig når man operere langs den urørte norske kystlinjen. Vår svært energieffektive trykkluftkompressorer, med lavt energiforbruk og tilhørende lave utslipp, passer derfor godt til miljøprofilen Havila Kystruten har valgt på skipene sine, sier Morten Orlien, salgssjef for Europa i TMC.

De to kystskipene er designet Havyard Design & Solutions, som tidligere har uttalt at det ved hjelp av avanserte simuleringsmodeller, teknologiske nyvinninger og optimal tilpasning av skrog og utstyr, har designet et fartøy som møter Samferdselsdepartementet miljøkrav med god margin.