«Stril Polar». Foto: Harald Valderhaug

Vard Electro signerer to nye kontrakter med Simon Møkster Shipping

Fartøyene «Stril Orion» og «Stril Polar» kommer tilbake til Vard Electro.

Publisert Sist oppdatert

Fartøyene «Stril Orion» og «Stril Polar» ble designet og levert av Vard i henholdsvis 2011 og 2012. Skipene kommer nå tilbake til Vard Electro for å installere den nyeste SeaQ-teknologien innen batteriløsninger. 

Fartøyene skal etter planen være hybridklare innen utgangen av 2021 og begynnelsen av 2022.

Redusere forbruk og utslipp 

SeaQ Energy Storage System (ESS) gjør det mulig for fartøyene å utnytte overflødig energi under alle driftsforhold, samt forenkle bruken av landstrøm. Dette kan redusere forbruket og utslippene betydelig, i tillegg til å redusere fartøyenes vedlikeholdskrav, uten at det går på bekostning av driftsytelsen.

– Vi er glade for å samarbeide med Vard Electro for andre gang. Med et mål om å øke flåtens drivstoffeffektivitet ytterligere og bli mer miljøvennlig, var Vard Electro og deres SeaQ-teknologi et naturlig valg for oss, uttaler Tom Karlsen, teknologidirektør i Simon Møkster Shipping.

Levert over hele verden 

Vard Electro har siden 2016 levert SeaQ-batteriteknologi til fartøy over hele verden.

Simon Møkster Shipping AS har en flåte på 16 fartøy og rundt 500 ansatte på land og i offshore. Hovedkontoret ligger i Stavanger.