Gå til innhold

Umoe Mandal skal levere luftputekatamaraner til Danmark

Illustrasjon: Umoe Mandal
Illustrasjon: Umoe Mandal

Det danske rederiet World Marine Offshore (WMO) har tildelt Umoe Mandal AS en kontrakt for å bygge og levere to nye Wavecraft™ luftputefartøyer som skal brukes til å transportere personell til og fra havvindparker.

I tillegg har WMO inngått bareboat-charteravtaler for to tilsvarende fartøy som er eid av Umoe Gruppen. Tre av de fire fartøyene vil gå på kontrakt med Ørsted, som er verdens største operatør av havvindparker.

– Wavecraft-fartøyene våre er unike ettersom de er bølgekompenserende og sannsynligvis verdenes mest effektive Crew Transfer Vessel. Fartøyet kan overføre personell i bølgehøyder opp til 2,5 meter og er i stand å seile i en driftshastighet på 40-45 knop. World Marine Offshore (WMO) og Ørsted er de mest erfarne brukerne av lufteputekatamaranene. Å motta flere bestillinger fra selskapene som kjenner denne fartøystypen best bekrefter tilliten de har til fartøyenes ytelser og kvalitet, sier Tom Harald Svennevig, administrerende direktør hos Umoe Mandal i en pressemelding.

Rederiet WMO har bestilt to nybygg av andregenerasjons Wavecraft™ mannskapsoverføringsfartøy, av Sprinter 28 design, fra Umoe Mandal. I tillegg har WMO inngått en fireårig bareboat charteravtale for de to eksisterende Wavecraft™ fartøyene «Umoe Firmus» and «Umoe Rapid» fra Umoe-gruppen, som er største eier av Umoe Mandal. 

Tom Harald Svennevig, adm.dir. hos Umoe Mandal
Tom Harald Svennevig, adm.dir. hos Umoe Mandal

Til Storbritannia

Etter overlevering av nybyggene, skal fartøyene arbeide for Ørsted på selskapets havvindparker på Storbritannias østkyst. Begge fartøyene skal leveres fra Umoe Mandal i 2023.

Mikkel Windolf, Senior Product Innovation Manager i Ørsted, sier: «Teknologi er i stadig utvikling og endring. Imidlertid har fartøysdesign for offshore havvind holdt seg relativt stabilt frem til nå. SES-designet (Surface Effect Ship) egner seg for de spesifikke lokasjonene der transittavstand og -tid passer. SES-fartøyet markerer derfor en endring der offshoremarkedet beveger seg i retning mer spesialiserte produkter som har som mål å løse unike utfordringer.»

De to nåværende fartøyene, som også ble bygd av Umoe Mandal, har jobbet i havvindindustrien i flere år og vist seg å være svært velegnet for å løse logistikkutfordringer i krevende sjø og værforhold.

– WMO har hatt gleden av å operere disse unike fartøyene på vegne av Umoe Gruppen i flere år, og vi har sett de enestående ytelsene de tilbyr til havvindindustrien. Tilbakemeldingene fra eierne av havvindparker har vært enestående. Vi har samarbeidet lenge med Umoe Mandal for å tilfredsstille Ørsteds krav for operatørens virksomhet øst for Storbritannia, og vi er stolte over at WMO og Wavecraft Sprinter 28 er valgt til denne kontrakten, sier Hans Schneider, konsernsjef i WMO. 

Hoveddata:

Lengde: 27,5 meter
Bredde 10,4 meter
Passasjerer: 24
Besetning: 2 – 4
Topphastighet: 47+ knop
Hastighet i 1,5mHs: 32 knop
Fremdrift: 4 x 809 kW dieselmotorer og Vannjet
Byggemateriale: Karbon sandwich (kompositt)

Luftputekatamaran

Alle Wavecraft™-fartøy er basert på et luftpute-katamarandesign, som sikrer rask transporttid, utmerket sjøgang og mannskapskomfort, lavt drivstofforbruk og redusert miljøfotavtrykk. De er bygd i komposittmateriale som muliggjør opptil 20-30 prosent lavere drivstofforbruk enn for eksempel fartøy bygd i aluminium, med tilhørende reduksjon i utslippsnivåer.

I tillegg er alle Wavecraft™ fartøyer utstyrt med et unikt system som utlikner bølgebevegelser og muliggjør overføring av personell fra båt til havvindturbiner i bølgehøyder opptil 2,5 meter, noe som gir operatører av havvindparker et mye større driftsvindu enn de vanligvis er vant med.

– Kombinasjonen av 40-45 knops driftshastighet og boardingsystemet vårt betyr at operatører av havvindparker kan få et mye høyere antall driftstimer ut av hver tekniker som arbeider offshore. Ikke bare halverer vi transporttiden til og fra havvindparken og mellom de ulike vindmøllene, men vi øker også driftsvinduet betydelig. Ettersom havvindparker bygges lengre til havs, ofte i grovere sjø, tror vi bransjen er moden for en ny generasjon med effektive fartøy for mannskapstransport, sier Tom Harald Svennevig.

Wavecraft™ fartøyet av Sprinter 28 design er 27,5 meter langt og 10,4 meter bredt. Det kan transportere opptil 24 passasjerer pluss et mannskap på opptil fire.