Gå til innhold
Forsidebilde: MS «Sandnes» i Bergen i 2018. Foto: Tore Sætre / Wikimedia

Veteranskipet MS «Sandnes» var et av flere skip som ble brukt som hotellskip under Arendalsuka i august. Vi ble med kaptein Erling Jakobsen på en rundtur om bord.

MS «Sandnes» ble bygget ved Nylands Mekaniske Verksted i 1950, som byggenummer 374, for Sandnæs Dampskibs-Aktieselskab. Rederiet gikk fast i nattruten Sandnes/Stavanger-Haugesund-Bergen.

En stor folkemengde møtte opp på kaien da skipet kom til Sandnes første gang, og skipet høstet mange lovord. Enkelte var likevel overrasket over at skipet var malt en «feil» og lysere grønnfarge enn de tidligere skipene til rederiet.

Etter at nattruten ble nedlagt i 1974 ble «Sandnes» solgt til Simon Møkster for bruk som losjiskip. Hun ble da omdøpt til «Vikingfjord», og brukt under plattformbygging.

I 1977 ble hun skoleskipet «Gann» i Stavanger og fra 1995 ble hun skoleskipet «Sjøkurs» i Kristiansand. 

Hoveddata:

  • Navn: MS «Sandnes»
  • Verft: Nylands Mekaniske Verksted
  • Byggenummer: 374
  • IMO-Nummer: 5310905
  • Motor: Sekssylindrede Atlas Polar 1800 hk
  • Lengde: 72,54 meter 
  • Bredde: 11 meter
  • Toppfart: 16 knop
  • Lugarer: 80
  • Antall køer: 150 
  • Tonnasje: 1 534 dwt

Hjem igjen

Da «Sjøkurs» i 2007 skulle erstattes av MS «Ragnvald Jarl» ble det gamle nattruteskipet solgt hjem til Rogaland hvor det fikk tilbake sitt gamle navn og ble oppmalt i sin originale grønnfarge. MS «Sandnes» er erklært bevaringsverdig av Riksantikvaren og er i dag Norges største veteranskip.

I dag brukes hun blant annet til blåturer på fjorden i Ryfylke, bryllup, eller som hotellskip under Arendalsuka. 

- Det er vel femte gangen vi er her på et slikt oppdrag, forteller Erling Jakobsen. 

I maskinrommet er det fortsatt den originale sekssylindrede Atlas Polar dieselmotoren som er installert. Det er Jakobsen veldig stolt av. 

- De passer godt på den de som er maskinister, smiler han.