Gå til innhold
Skipsrevyen har besøkt fiskefartøyet «Hardhaus». Video: Lizbeth Osnes

Mannskapet på MS «Hardhaus» ønsket Skipsrevyen velkommen om bord da fartøyet lå inne hos Cflow i Langevåg.

Årsaken til “svippturen” innom Langevåg utenfor Ålesund, var et opphold ved Cflow. Der skulle «Hardhaus» få gjort litt arbeid med fiskehåndteringssystemet. 

- Det er alltids litt man må rette opp i på disse splitter nye båtene, men det har faktisk ikke vært så mye av det. Det vil si, det som har dukket opp av problemer har maskinistene våre som regel klart å ordne opp i selv, forteller skipper Vegard Osmundsvåg. 

- Jeg pleier å si at det ideelle er å kjøpe båter på rundt året. Da slipper man unna disse “barnesykdommene”, legger han til. 

Trives om bord 

Det er god stemning blant mannskapet, og det er tydelig at det er en gjeng som kjenner hverandre godt. «Hardhaus» har et mannskap på ni, med to hele skift. 

- De fleste av oss har vært her i veldig mange år, sier Osmundsvåg, som selv begynte som fisker på «Hardhaus» for nærmere 20 år siden. 

- Hva skal til for å bli en del av mannskapet her? 

Hoveddata

  • Navn: «Hardhaus» 
  • Verft: Cemre Shipyard
  • Byggenummer: 65
  • Design: Salt 0173 
  • Lengde: 74,5 meter
  • Bredde: 16 meter
  • Tonnasje: 3200  
  • IMO-nummer: 9857482  
  • Rederi: Hardhaus AS 
  • Motor: Wärtsilä 8V31 4880 kW.
  • Propell: Wärtsilä 4D1095
  • Tunnelthrustere: Brunvoll
  • Generator:  2x 750 kW fra Yanmar
  • Navigasjon & Kommunikasjon: ProNav
  • Brannslukningsutstyr: Askis Fire
  • Livbåter: RedRock
  • Elektrisk installasjon: BMA

- Nei, du, da må du nesten skyte en av oss, ler han og legger til: 

- Det hender jo at en eller annen pensjonerer seg, først da kan det åpne seg en mulighet. Vi har det så godt her at det ikke er snakk om annet enn å bli, for, ja, jeg vil si samtlige av oss. 

Mer miljøvennlig 

Den nye MS «Hardhaus» ble bygget ved Cemre Shipyard i Tyrkia i 2021. 

- Vi var veldig glad i den gamle båten, det var absolutt en god båt. Men, vi har det ikke så verst her heller, altså. Det er en moderne båt med alt det nye, sier Osmundsvåg. 

Den kombinerte snurperen/tråleren har batteripakke, elektrisk dekksmaskineri og varmegjenvinning, noe som gjorde at rederiet mottok støtte fra Enova for å realisere byggingen. 

Energieffektiv 

Under byggingen av «Hardhaus» ble det lagt spesielt vekt på å optimalisere og utvikle et energieffektivt skip; skrogform og dimensjoner er blitt justert gjennom hele utviklingsfasen for å komme så nære det optimale som mulig. 

- Det handler jo om å bli grønnere nå til dags, og det har vi helt klart blitt med denne båten, sier Osmundsvåg. 

«Hardhaus» er designet av Salt Ship Design.