Gå til innhold
Video: Bjørnar Blaalid/Helge Martin Markussen

Denne uken har Skipsrevyen vært utenfor Bodø, om bord i lastebåten MS «Canmar» og fulgt lossing av sand og grus på asfaltverket ved Vikan Industriområde.

Det spraker i intercomen i det Skipsrevyen kommer inn i styrhuset på den 58, 6 meter lange og 11 meter brede lastebåten «Canmar». Ved roret står kaptein Kai Jonassen, i full gang med å dirigere mannskapet som arbeider ute på dekket.

– How much do you have left now? – Sjekk utstyret og gi meg en statusrapport.

Beskjedene fra kaptein Jonassen veksler mellom engelsk og norsk, og de er korte og konkrete. Ute på dekket er flomlysene slått på, klokken nærmer seg 14.00, og vintermørket har allerede begynt å senke seg over båten og asfaltverket. «Canmar» er et imponerende skue, der hun ligger med lasteporten åpen og gravemaskinen er i full aktivitet. 

– Det er viktig at vi har god kommunikasjon når lossingen er i gang. – Vi holder på å få med oss siste rest, så nå holder de bare på å koste og tømme rommet, sier Jonassen. Mens praten går kommer en av hjullasterne kjørende langs skutesiden. Jonassen er raskt oppe med intercomen. 

Hoveddata:

  • Navn: MS «Canmar»
  • Byggeår: 1993
  • Selskap: Salten Shipping AS
  • Lastebåt – går i liten kystfart 
  • IMO-nummer: 9075369
  • Kallesignal: LNDT
  • MMSI: 259496000
  • Lengde: 58, 6 meter
  • Bredde: 11 meter
  • Hastighet: 11 knop
  • Lastekapasitet: 1260 tonn
  • Dypgang på lastemerket
  • Gravemaskin på travers
  • Mannskap: 6

– Aleks. The man with the truck is here now, sier han kjapt. – Okey, we are almost finished, lyder beskjeden tilbake fra gravemaskinfører Aleksandr Volkov.

Mannskap på seks

Volkov sitter i førerhuset på gravemaskinen ute på dekket. Grabben svinges over skutesiden, og siste rest av lasteinnholdet tømmes over på hjullasteren, som deretter kjører inn igjen på industriområdet. Gravemaskinen som går på travers er på «Canmar» fastmontert, og har mulighet for å heve og senke førerhuset, noe som gir god oversikt for gravemaskinfører som opererer grabben. I tillegg til kaptein Jonassen og gravemskinfører Volkov består mannskapet på seks av overstyrmann Paul Hanssen, maskinpasser Daniel Dane, matros Sander Kielland og matros-lærling Viktoria Anundsen. 

Bygget i 1993 i Nederland er «Canmar» det nyeste tilskuddet i flåten til Salten Shipping AS. Hun ble kjøpt inn i mai 2021, og satt i drift i juni. Opprinnelig var båten 82 meter lang, men i 2005 ble båten
kortet ned til 58, 6 meter, og oppgradert til slik hun er nå. Det inkluderer laksefor-lossesystem og andre generelle oppgraderinger om bord. I tillegg til «Canmar» driver rederiet helårsdrift med «Vestbris», samt søsterskipene, «Canlill» og «Canole». Sistnevnte lastebåt ble avlagt besøk fra Skipsrevyen i februar 2021. Salten Shipping er et heleid familieselskap, og har sin base i Bodø. Leif-Helge Olsen er eier av rederiet, og overstyrmann om bord på «Canole», Ole-Alexander Wang Olsen er daglig leder. Sammen utgjør de far og sønn i selskapet. Samtlige av båtene frakter sand, grus og asfalt. De går i liten kystfart, og har hele norskekysten som arbeidsområde. 

Trygg og god

Tilbake i rorhuset forteller Kaptein Jonassen Skipsrevyen at «Canmar» er en litt mer allsidig båt som har mulighet til å gå med flere typer laster enn «Canole». Fult lastet kan båten ta inntil 1350 tonn på
sommer-merket. For Salten Shipping har hun hovedsakelig gått med asfalt og grus. Håpet er at hun etter hvert også skal fortsette å gå med laksefor. Utstyret tilegnet laksefor-transport er fremdeles
beholdt, og det vedlikeholdes til båten er klar for å ta slike oppdrag.

– Canmar er en trygg og god båt sier Jonassen. – Det fikk vi jo merke når vi kom nordover fullastet over Hustadvika, hvor vi hadde sterk kuling i kastene sier han. Men nå kjenner jo jeg denne båten godt etter å ha vært her i så mange år, så jeg vet hvor grensen går, fortsetter han med et smil.

Kaptein Kai Jonassen på broen på MS «Canmar»
Kaptein Kai Jonassen på broen på MS «Canmar»

Det å seile fullastet med inntil 1260 tonn betyr at man må være nøye i planleggingen.

– Det har jo hendt seg at vi må stoppe og ligge i ro, men stort sett går det jo greit. 

Kaptein Jonassen tar oss med på omvisning på nedre dekk. «Canmar» har en stor salong med flatskjerm-tv, moderne utstyrt bysse, i tillegg er det kjølerom, kjøleskap og fryseskap til oppbevaring av mat og proviant. Lugarene er også rommelige, og enkelte kommer med TV på rommet. Når det gjelder ytelse og motor har «Canmar» en ABC Diesel, som er De-rated til 749 kW. Den har gode

Før vi går i land spør Skipsrevyen hva planen er videre for «Canmar»

– Når vi er ferdige her så skal vi inn til Bodø havn og fylle opp med bunkers og vann, sier Jonassen. Vi venter bare på ordre fra agenten. Vi vet vi har en del kjøring igjen i hele neste uke. Så når den lasten er klar til å kjøres så er vi i gang igjen, avslutter han. 

Ute på asfaltverket har aktiviteten tatt seg ned, maskinene har stoppet og hjulasterne er borte. Både lossingen og omvisningen er dermed over for denne gang.

Skipsrevyen takker kapteinen og resten av mannskapet på «Canmar» for tiden, og i det vi klyver over rekka ønsker vi dem et godt seilas videre.

Se også: