Gå til innhold
Vi går om bord i en av hurtigbåtene i Oslofjorden.

Vi blir med maskinsjef Erik Nansen om bord i MS «Baronessen».

Brødrene Aa AS i Hyen bygget passasjerkatamaranen som opprinnelig ble døpt MS «Tidebaronessen». Med tiden bruker hun nå bare «Baronessen»,

Båten er bygget i karbonsandwich med DIAB som kjernemateriale og med karbonfiber fra Devold AMT. Reichhold har levert polyester og vinylester.

Maskineri:

Fremdriften besørges av to MTU 10V2000 M72 CR dieselmotorer som hver yter 750 kW, og som er koblet til Servogear propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat. Marsjfart er ca. 30 knop.
Styremaskineriet er egenprodusert av Brødrene Aa, og fartøyet er utstyrt med en Sleipner baugpropell. Hjelpemotor er også levert fra Sleipner (Kular).
Det vannkjølte exhaustanlegget er fra Halyard, UK. Pumper kommer fra Johnson Pump, og Naustdal Blikkenslagerverksted har utført isoleringssarbeidene og har også levert ventilasjonsanlegget. Maskinrommet er brannsikret med et Inergen brannslukkingssystem fra Zenith Elektro.

Hoveddata:

  • Navn: «Baronessen» (Ex «Tidebaronessen»)
  • Verft: Brødrene Aa 
  • Byggenummer: 254
  • Byggeår: 2008
  • Lengde: 27 meter
  • Bredde: 8,8 meter
  • Passasjerkapasitet: 180
  • Lengde o.a.27,00 m
  • Motor: 2x MTU 10V2000 M72 CR à 750kW
  • Gear: Servogear
  • Møbler: West Mekan
  • Marsjfart: 30 knop

Diverse:

Undertun Industrier har levert landganger, og ankervinsj er levert av MB Hydraulikk. Vindusviskere er fra Speich. Tranberg har levert lanterner og flomlys, og lyskastere er fra Norselight. Hurtigbåten er utstyrt med 2 x 150 personer Zodiac redningsflåter.
Brødrene Aa og Fjordesign AS har utført innredningsarbeidene, og møbler er levert av West Mekan. Toalettsystemet er en leveranse fra Jets Vacuum.
De elektriske installasjonene er utført av NBN Elektro, og Industridata AS har vært el.teknisk konsulent. Intercom-anlegget er fra Zenitel.

Elektronikk:

Brovaktalarm er type Matre PG1. Det elektroniske utstyret er montert av Landor Larsen Elektronikk og omfatter Furuno FAR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Nor 250 og Nor T17 kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad GC-85 gyrokompass, Simrad AP 50 autopilot, Furuno GP-150 GPS, Simrad CS 68 ECDIS, Furuno VR-3000 6G VDR, Furuno FA-150 AIS, Tron 40S, Tron 45X EPIRB, SART radar transponder, 3 x bærbare Tron TR-20 AIR VHF, 2 x Furuno FM-8800 S VHF og Nokia 810 GSM mobiltelefon.