Mannskapet, fra venstre Otto Ersland, skipper Eilert Munch Lund, Dagfinn Mikkelsen, Sita Astrid Azna og Sigbjørn Larsen.

Ukens Skipsbesøk: Med «Faun» til Haugesund

Skipsrevyen mønstret på M/Y “Faun” bound for havnedagene i Haugesund. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Christian Mikkelsens ærverdig lystyacht speilte seg i den blikkstille sjøen nedenfor Gamlehaugen. Jeg skulle få æren av å bli med Vennelaget på tur fra Bergen til Havnedagene i Haugesund med dette smykket av en båt. Ferden ut gjennom Straumen gikk bra selv om det var kraftig motstrøms. Vokst opp som jeg har i Kragerø, har jeg aldri sett maken. Straumen er hard og sundet trangt. Da vi kjørte der hadde vi full fart det vil si ca 9 knop og vi flyttet oss med to. Det skulle gi en motsrøm på ca 7 knop. Det var som å kjøre oppover et kraftig elvestryk som rant motstrøms. Med en skute som “Faun” kreves det godt sjømannskap.

Skipperen Eilert Munch Lund hadde både sjømannskapet og talegavene i orden, så vi kom velberget gjennom både intervjuet og Straumen.

Dampskipet “Stord I” dampet forbi. Vi satte kursen for den pribelønte fiskebutikken “Trollkrabben” på Stord. Her var fiskekakene nystekte og klare og etter første munnfullen skjønner du hvorfor gullmedaljene henger tett i den vesle butikken. Jeg har vel aldri smakt bedre fiskekaker, beklager søstrene Hagelin, men disse tok prisen.

På Langenauen ble det hyggelig lunch om bord. Her satt vi i på rød plysj og pusset mahogny som Kong Harald og dronning Sonja hadde gjort det da de fikk skyss med M/Y “Faun” til Gamlehaugen, hybelen til Kronprins Haakon da han gikk på sjøkrigsskolen på Haakonsvern. Styrmannsvaktene ble delt mellom mannskapet. Vi seilte etter skipperens gamle “KNS-lue” og GPS, så litt om litt ble Store og Lille Bloksen passert, forferdelige forlis har skjedd her og menneskeliv har gått tapt i stormen. I dag var det heldigvis bare liten kuling og sol og “Faun” pløyde bølgene som den aldri skulle ha gjort noe annet. 

Sletta ble besiret og Ryvarden Fyr lå slik det alltid har gjort med skumsprøyt om neset før Harald Hårfagres mektige statue reiste seg opp fra Haugalandet og vi kunne runde inn i smulere farvann. Haugesund tok i mot med strålende solm trebåter og gedigent sildekalas, gamle ulker med grått skjegg og sydvest, Sildakongen og shantykor som sang av full hals og hjertens lyst. Jazzorkesteret spilte “on the sunny side of the street mens regnet høljet ned. Men like etterpå skinte solen og musikk-korpset feide marsjerende inn med sine flotte røde uniformer.

Lothes mat og vinhus serverte grillet kveite til 10 på terningen. På kaia smalt snart den ene dieselmotoren etter den andre i gang mens svartrøyken stod og god-lyden spredte seg over kaia akkurat slik det skal være under Havnedagene. Det er bare å t amed seg skipssekken breddfylt av fine opplevelser og minner, skrive under mønstringsprotokollen og takke for turen. Størrmann Larsen er vel i land.

M/Y Faun

Byggeår: 1916

Verft: Damsgaard Baatbyggeri, Bergen

Lengde: 11 meter

Passasjerer: 12

Faun ble bygd i 1916 ved Damsgaards Baatbyggeri og Motorforretning i Bergen. Verftet var etablert av ingeniøren August Moldestad, som hadde studert skipsbygging i England. Båten vart bygd som lystfartøy for sonen til Christian Michelsen, Noregs første statsminister. Faun er 53 fot lang og kostet ny kr. 33.000,-. Skrogformen er inspirert av britiske krigsskip fra begynnelsen av 1900 tallet.
Motoryachten Faun hadde hjemmehavn på Gamlehaugen fram til 1925. Etter dette var båten eid av kjente redere i Bergen. I 1955 overtok BKK båten, og de brukte henne i samband med den store kraftutbyggingen i Matrefjella. I 1993 ble båten overdradd til Hardanger Fartøyvernsenter. Våren 2005, nøyaktig 100 år etter at Christian Michelsen på fredelig vis ledet nasjonen vår ut av unionen med Sverige, var Faun ferdig restaurert. Istandsettingen tok fem år og kosta ca. 5 millioner kroner.