Gå til innhold
Verdens første hybride frakteskip ble lansert i Oslo. Video: Sigbjørn Larsen

Bli med om bord i verdens første hybride frakteskip. Operasjonsdirektør Øyvind Aanensen i Hagland Shipping viser frem skipet.

«Hagland Captain» er verdens første plugin hybride frakteskip. Skipet kan gå batterielektrisk til og fra havn og sparer utslipp tilsvarende 84.000 personbiler. Det har tatt rederiet 4 år med utvikling, ombygging  og installasjon før alt var klart.

«Hagland Captain» fraktet tidligere bulkvarer som tømmer og stein, og er nå bygget om til plug-in hybrid med et 1000 kWh batteri som benyttes under inn- og utseiling. I havn opererer skipet helelektrisk ved lossing og lasting. I tillegg til batteriteknologien er skipet klargjort for å bruke alternative drivstoff for ytterligere CO2-kutt.

Fakta om skipet:

  • Batterihybrid med 1000 kWh batteri
  • Første i verden i sitt segment
  • Elektrisk lossing og lasting
  • Reduksjon av NOX-utslippene med 85-90%
  • Reduksjon av CO2-utslipp med opptil 20%
  • Støyreduksjon
  • Klargjort for å bruke alternative drivstoff (nullutslipp)

Ombyggingen har vært drevet av norsk kompetanse og norsk teknologi som resten av verden nå ser til. Det er Wärtsilä på Stord og Los elektro på Bømlo som har levert teknologien, og prosjektet får støtte fra NOX-fondet. Skipsrevyen får opplyst at NOx-fondet har betalt 80 prosent, eller vel 20 millioner kroner av kostnadene, for å gjøre skipet hybrid.

- Dette er en ny måte å tenke industrisamarbeid og skipstrafikk på. Det finnes omtrent 5.000 skip i verden i dette segmentet og dette skipet er det første av disse og har blitt en mal for senere nybygg med batterihybrid. Det har vært krevende både teknisk og økonomisk å være først ute, men når skipet nå er i drift, og teknologien fungerer, er det all grunn til å feire, sier teknisk direktør i Hagland Shipping Øivind W. Aanensen.