Gå til innhold
Annonse
Politiet har startet etterforskning av kommunikasjonen i forkant av kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og «Sola TS» i november Foto: Andrea Bærland
Politiet har startet etterforskning av kommunikasjonen i forkant av kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og «Sola TS» i november Foto: Andrea Bærland

Trafikksentralen på Fedje skal ha brutt sine egne regler for kommunikasjon, like før fregatten «Helge Ingstad» og «Sola TS» kolliderte.

Annonse

Politiet har startet etterforskning rundt kommunikasjonen mellom trafikksentralen og de to fartøyene som kolliderte. Ifølge Bergens Tidende ble ikke Kystverkets prosedyrer fulgt. Prosedyrene er etablert for å redusere faren for misforståelser på sambandet.

Der heter det at trafikkleder skal uttale såkalte markørord før selve meldingen som gis. Eksempler på slike er “advarsel”, “anbefaling” og “instruks”.

- Det finnes syv slike ord i prosedyren – ingen av dem ble brukt i forkant av ulykken, bekrefter fungerende regiondirektør Jon Leon Ervik i Kystverket overfor avisen.

I flere utdrag som Bergens Tidende har publisert fra kommunikasjonen umiddelbart før sammenstøtet, framgår det at mannskap på «Sola TS»  blant annet spør trafikksentralen om hvilket skip som kommer mot dem, og at sentralen noe senere ber «Helge Ingstad» “gjøre noe”.

Annonse