Tiåret da vindskip ble realisert

International Windship Association står i spissen for et koordinert initiativ for å akselerere dekarbonisering av skipsfarten. Den mener 2020-tallet vil bli vindteknologiens tiår.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Initiativet er kommet i stand for å være en pådriver i det grønne skiftet ved bruke av en miks mellom vind, alternative drivstoff og energieffektiviseringstiltak. Målet er å oppnå en rask og målbar avkarbonisering av den globale skipsflåten i 2020-årene, skriber IWSA i en melding.

Gavin Allwright, IWSAs generalsekretær, fremhever den unike fordelen med vindteknologi. 

- Vindsystemer hjelper redere og operatører med å redusere karbonutslipp med opptil 30% ved ombygging av eksisterende flåte, og en betydelig høyere reduksjon for nybygg. Det er klart at vind må integreres fullt ut for skipsfarten. Vi har mye vind, den er allment tilgjengelig og det er en gratis energikilde som venter på å bli utnyttet, sier han.

Å utnytte vindkraften direkte krever ingen nye infrastrukturinvestering, ingen lagringstanker om bord og heller ingen logistikkutfordringer.

Det er allerede 11 store havgående fartøy med vindsystemer installert. EU har spådd at opptil 10 700 vinddrivanlegg kan være på plass innen 2030, og den britiske Clean Maritime Plan forutsier at vindteknologi vil bli et segment på to milliarder pund i året, med omtrent 30 000 installasjoner (tilsvarende 40-45% markedsandel) innen 2050-tallet.

Les mer på: www.decadeofwindpropulsion.org