Gå til innhold
Annonse
Per Sævik har god erfaring med å bygge i Tyrkia. Fra venstre: Administrerende direktør fra det samarbeidende skrogverftet Cemre Shipyard i Tyrkia, Orhan Güleck og administrerende direktør i Havila Njål Sævik og eier og reder Per Sævik. Foto: Sigbjørn Larsen.
Per Sævik har god erfaring med å bygge i Tyrkia. Fra venstre: Administrerende direktør fra det samarbeidende skrogverftet Cemre Shipyard i Tyrkia, Orhan Güleck og administrerende direktør i Havila Njål Sævik og eier og reder Per Sævik. Foto: Sigbjørn Larsen.

Tersan vil overta byggingen av Kystruteskipene.

Annonse

De to påbegynte skrogene som har ligget halvferdige på et verft i Spania siden i sommer kan bli vraket og bygd fra bunnen av ved verftet Tersan i Tyrkia.

– Tersan har sagt at de er klare til å overta byggingen av disse to skipene, og vi er nær en endelig konklusjon, sier styreleder Per Sævik i Havila Kystruten til nettavisen nett.no. 

Havila Kystruten skal overta deler av Hurtigrutens ruter fra 1. januar 2021 og trenger fire nye skip. To bygges ved Tersan i Tyrkia og skal være i rute. To skulle bygges ved Barreras i Spania, men der har det blitt store utfordringerer.

Konkursforhandlinger

De to skrogene i Spania er allerede døpt «Havila Pollux» og «Havila Polaris». Men verftet har store økonomiske problemer og har innledet konkursforhandlinger. Det har ikke vært noe byggeaktivitet ved de to skipene siden i sommer, og verftet har opphevet kontrakten med Havila Kystruten.

Nordlys var i Spania i forrige uke og snakket med arbeiderne ved verftet som håpet på en løsning med Havila sånn at båtene ble ferdigstilt ved deres verft. Per Sævik har tidligere uttalt til Skipsrevyen at det er grenser for hvor lenge selskapet skal vente på at noe skal skje ved verftet i Spania. Den følelsen har sikkert ikke blitt mindre etter at verftet terminerte kontrakten som en følge av økonomiske utfordringer.

Per Sævik har desssuten god erfaring med å bygge i Tyrkia. To av skipene til Kystruten bygges allerede ved Tersan og på skrogverftet Cemre som ligger “vegg i vegg” har Sævik fått bygget mange av skrogene til sine skip. 

- Vi har bare positive erfaringer med å bygge i Tyrkia, uttalte Per Sævik til Skipsrevyen under 100 års markeringen ved Havyard. De er dyktige folk som leverer når de skal.

Annonse