Gå til innhold
Annonse
De gule havnebussene i København settes i trafikk allerede neste år. Illustrasjon: Arriva/Damen
De gule havnebussene i København settes i trafikk allerede neste år. Illustrasjon: Arriva/Damen

Fornyelse av de gule havnebussene i København går etter planen. I dag blir det offentliggjort at svenske Echandia Marine leverer batteripakkene til de passasjerfartøyene.

Annonse

Fartøyene bygges ved det hollandske verftet Damen. I  dag offentliggjør verftet at det har valgt svenske Echandia Marine til å levere batteripakkene til fartøyene

Echandia Marine bruker batteriteknologi utviklet av japanske Toshiba. Det er batterier av typen LTO (Lithium-Titanium oxide), som frem til nå har vært ansett som svært kostbart. Men om man sammenligner livslengde (antall ladinger), pris, kapasitet, ladehastighet og sikkerhet med konvensjonelle batterier, kommer LTO-batteriene best ut, mener Echandia Marine.

- Vi er stolt over at Damen har valgt oss som leverandør, sier administrerende direktør i Echandia Marine, Magnus Eriksson.

Grønn havn

København har ambisjoner om å redusere bruken av fossilt brennstoff betydelig de kommende årene. Elektrifisering av de gule havnebussene er et ledd i dette arbeidet. Det er det tyske transportselskapet Arriva som i utgangspunktet er store på drift av busser, som kontraherer sju nye elektriske passasjerbåter for persontransport i og rundt København.

Annonse